Jaka potrzeba, takie rozwiązanie

opublikowano: 09-01-2013, 00:00

Trzy pytania do… Roberta Gontkiewicza, prezesa CTPartners, szefa zintegrowanego konsultingu w Grupie Kapitałowej Infovide-Matrix

1 Co wchodzi w zakres konsultingu IT?

Wyróżniamy trzy główne grupy usług konsultingowych. Pierwsza to przeglądy lub audyty zgodności z konkretnymi normami i metodykami. Druga — opis docelowego stanu firmy klienta i funkcjonalności rozwiązań, a także zdefiniowanie procesów zarządzania poszczególnymi dziedzinami IT w przedsiębiorstwie. Może chodzić o opracowanie konkretnych procesów informatycznych, budowę katalogu usług, ich wycenę bądź określenie specyfikacji wymagań na system IT. Trzecią kategorią są najdroższe, ale jednocześnie najpełniejsze usługi, związane z przejęciemprzez firmę doradczą pełnej odpowiedzialności za wprowadzenie konkretnej zmiany u klienta: począwszy od fazy identyfikacji, poprzez wypracowanie koncepcji zmiany, jej opisanie, aż do jej wdrożenia i oceny rezultatów. Przykładem są projekty związane z opracowaniem strategii IT, przeprowadzeniem outsourcingu informatycznego i wdrożeniem modelu usługowego.

2 Ile może to kosztować?

Stawki zależą od rodzaju, złożoności i czasochłonności projektu. Najtańsze — z powodu powtarzalności — są audyty zgodności z normami i metodykami. Dla sektora MŚP najbardziej interesujące w ostatnich dwóch, trzech latach były usługi doradcze realizowane w tzw. formule warsztatowej, które kosztują od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Za bardzo zaawansowane jednodniowe usługi analityczne, adresowane raczej do korporacji, płaci się od 800 do 1,3 tys. zł netto. Koszt usług doradczych wynosi około 1,3-2 tys. zł, a eksperckich — od 2 tys. złotych.

3 Jak doradzać skutecznie?

Niezbędne jest zdefiniowanie zagadnienia wymagającego wsparcia doradczego. Odbywa się to podczas rozmów precyzujących oczekiwania klienta lub w trakcie przeglądu konkretnejdziedziny z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi. Koszt tego etapu to najczęściej kilka tysięcy złotych. Następnie ustala się serię warsztatów dla klienta. Przeważnie wystarczają dwa lub trzy dwudniowe warsztaty, skoncentrowane na analizie konkretnego zagadnienia, przekazaniu wiedzy oraz współtworzenie rozwiązania dostosowanego do potrzeb i możliwości klienta. Po zakończeniu warsztatu klient ma już zestaw gotowych narzędzi i plan ich wdrożenia. Ostatni warsztat, kończący zarazem cały projekt, ma na celu wsparcie wdrożenia rozwiązania wypracowanego w firmie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu