Największą popularnością wśród mikroprzedsiębiorców cieszą się SUV-y – wynika z ankiety, którą na grupie 1300 przedstawicieli jednoosobowych działalności gospodarczych przeprowadziła internetowa platforma do sprzedaży i finansowania pojazdów Automarket.pl.
– To przestronne i funkcjonalne auta, które zapewniają spore możliwości transportowe przy zachowaniu zalet pojazdu osobowego – mówi Tomasz Otto, dyrektor Automarket.pl.
SUV-y wybiera aż 44 proc. badanych. Znacznie mniejszą popularnością cieszą się kombi (17 proc.), hatchbacki (10 proc.) i sedany (10 proc.).
Mikroprzedsiębiorcy decydują się przede wszystkim na auta osobowe. Małe samochody dostawcze kupuje tylko 8 proc. badanych, a duże – 6 proc.
Duże znaczenie przy podejmowaniu decyzji o zakupie ma dla mikrofirm cena. Najczęściej poszukują samochodów w przedziale między 50 a 100 tys. zł. Tak zadeklarowało 45 proc. respondentów. Można za to kupić np.: Hyundaia Tuscona z 2019 r., Dacię Duster z 2021 r. lub dwuletniego Forda Focusa. Do 100 tys. zł można nabyć także m.in. Toyotę Proace z 2021 r. czy elektrycznego Nissana NV200 z rocznika 2020.
Natomiast aut w cenie do 50 tys. zł szuka 23 proc. respondentów. Taki sam odsetek firm wybiera samochody, które można kupić za 100-150 tys. zł.
Z badania wynika także, że mikroprzedsiębiorcy, wybierając sposób finansowania auta, zwracają uwagę przede wszystkim na miesięczny koszt. To najważniejszy czynnik dla 45 proc. badanych. Mniej istotna jest możliwość wykupu pojazdu (17 proc.) czy też całościowy koszt finansowania (16 proc.).
Tomasz Otto wyjaśnia, że dla mikrofirm miesięczny koszt jest najważniejszy, ponieważ bardzo precyzyjnie muszą one zarządzać budżetem. Dlatego też w ich potrzeby najlepiej wpisuje się leasing. To zdecydowanie najbardziej preferowana przez takie firmy forma finansowania pojazdów. Aż 83 proc. badanych rozważa skorzystanie z leasingu, podczas gdy tylko 15 proc. stawia na wynajem długoterminowy, a 9 proc. myśli o kredycie lub zakupie gotówkowym.
– Z naszych danych wynika, że popularność leasingu jest coraz większa. Udział jednoosobowych działalności gospodarczych wśród podmiotów leasingujących auta za pośrednictwem naszej platformy wzrósł z 36 proc. w 2021 r. do 52 proc. w 2023 r. – mówi Tomasz Otto.
Tę tendencję potwierdzają dane Związku Polskiego Leasingu (ZPL). Wynika z nich, że w ubiegłym roku wartość aktywów sfinansowanych leasingiem przekroczyła 100 mld zł. To o ponad 16 proc. więcej niż w 2022 r. Za ten wzrost w dużej mierze odpowiada leasing pojazdów. Przy tym największą grupą klientów firm leasingowych są mikro, małe i średnie firmy.
