Jakie benefity oferują małe firmy

  • Maciej Cierniak
opublikowano: 12-09-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

W miarę jak konkurencja o kandydatów do pracy się zaostrza, coraz więcej małych i średnich przedsiębiorstw widzi konieczność sięgnięcia po zachęty pozapłacowe.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jakie korzyści pozapłacowe MŚP proponują kandydatom do pracy
  • Jakie trendy na rynku są widoczne w tym zakresie

Firmy, chcąc przyciągnąć osoby starające się o pracę, roztaczają przed nimi wizję benefitów. Najczęstsze są programy zachęcające do uprawiania sportu, prozdrowotne oraz ułatwiające korzystanie z dóbr instytucji kultury. W ciągu ostatnich kilku lat oferta zachęt pozapłacowych systematycznie się powiększa.

Wsparcie budżetu i zdrowia

Jakich benefitów oczekują pracownicy? Jak wynika z badania agencji PBS, dwóch na trzech ankietowanych pracowników stwierdziło, że idealny benefit powinien wspierać jego budżet domowy, a sześciu na 10 podkreśla wagę elastyczności korzystania z danej usługi. Ponad 40 proc. uznało, że pozapłacowe korzyści powinny pomagać w utrzymywaniu zdrowego stylu życia. Tu mowa przede wszystkim o programach obejmujących uprawianie sportu.

Coraz szersza oferta:
Coraz szersza oferta:
MŚP nie mają wyjścia. Aby skutecznie konkurować o kandydatów do pracy, muszą oferować im także korzyści pozapłacowe.
Adobe Stock

– Polacy są coraz bardziej wymagający i wiedzą, jak ważny jest zdrowy tryb życia. Największą popularnością cieszy się szeroka oferta klubów fitness i siłowni, a także basenów – ocenia Justyna Gościńska-Bociong, dyrektor ds. komunikacji i marki korporacyjnej w Health Services Medicover.

Dla pracowników coraz większe znaczenie ma także bezpieczeństwo - szczególnie w kontekście globalnych wydarzeń, takich jak pandemia czy wojna za wschodnią granicą – oraz stabilność otrzymywanych benefitów. Zatrudnieni oczekują także wsparcia zdrowia psychicznego.

– Warto zastanowić się nad programami prozdrowotnymi, które pomogą zapobiegać takim zjawiskom jak depresja czy wypalenie zawodowe. Rzecz jasna nikt nie może zmusić pracownika do korzystania z takiej pomocy - to jego decyzja - ale właściwie przeprowadzone działania uświadamiające problem, pokazujące jego skalę i możliwe skutki mogą być bardzo pomocne – zaznacza Monika Smulewicz, dyrektor zarządzająca portalu HR na Szpilkach zajmującego się tematyką zasobów ludzkich.

Jak wynika z badań, poczucie bycia odpowiednio wynagradzanym, nie tylko pieniężnie, ale także w formie elastycznych korzyści pozapłacowych, ma bardzo duży wpływ na poziom zadowolenia w miejscu pracy.

Do niedawna pakiety medyczne czy karty Multisport były domeną dużych firm. Jednak od kilku lat coraz częściej oferują je także firmy z sektora MŚP. Duży wzrost pod tym względem miał miejsce tuż przed wybuchem pandemii. W ostatnich miesiącach oferta benefitów jest rozszerzana. Takie programy oferowane są zarówno przez duże przedsiębiorstwa ubezpieczeniowe, jak i wyspecjalizowane w tej dziedzinie firmy, np. Luxmed czy Medicover. Sprzedaż tego typu usług dla sektora MŚP wzrasta rok do roku w tempie dwucyfrowym.

Różnorodność ofert

Oprócz najczęstszych, wspomnianych już usług, szefowie coraz częściej oferują zatrudnionym benefity zwiększające ich komfort zarówno w miejscu pracy, jak i poza nim. Oto kilka przykładów. Firmy odpowiadają na potrzeby dotyczące wygodnego przyjazdu do biura. Wiele biurowców ma parkingi na rowery a także prysznice dla pracowników dojeżdżających jednośladem. Niektórzy pracodawcy oferują zatrudnionym także dopłaty do okresowych biletów komunikacji miejskiej. Pomagają w tym oferty przewoźników, np. Koleje Mazowieckie dają możliwość wykupienia biletu miesięcznego za ok. 400 zł dla dziesięciu lub więcej pracowników. Niektóre firmy zapewniają samochód służbowy, również do celów prywatnych.

Wiele przedsiębiorstw wspiera pracowników będących rodzicami. Zatrudnionym wychowującym pociechy często refundowane są wyprawki szkolne. Rodzice mający małe dzieci mogą oczekiwać przeniesienia części tygodnia roboczego do domu i ustalenia elastycznego czasu pracy.

– Praca w niepełnym wymiarze godzin, elastyczność grafiku są doceniane szczególnie przez dorabiających sobie studentów oraz rodziców. Zachowanie balansu między pracą a życiem prywatnym, czyli to, co składa się na wellbeing, wysuwa się na pierwszy plan wśród oczekiwań pracowników – podkreśla Monika Smulewicz.

Nie bez znaczenia jest czas spędzany w biurze, który powinien być jak najmniej obciążający psychicznie. Pokoje socjalne, często służące głównie do do odgrzewania lunchu i parzenia kawy, są transformowane w świetlice z prawdziwego zdarzenia. Zatrudnieni mogą tu podczas przerwy odpocząć przy bilardzie, piłkarzykach czy TV. Rozwiązania znane z największych amerykańskich korporacji stają się rzeczywistością dla wielu polskich pracowników biurowych.

Jeśli chodzi o pakiety dostawców usług medycznych - obejmują one już nie tylko medycynę pracy, profilaktykę i porady specjalistów, ale też konsultacje psychologiczne, szczepienia np. przeciw grypie, a nawet długotrwałą opiekę szpitalną.

– Pracownicy oczekują kompleksowej oferty - opieka medyczna to dla nich zbyt mało, chcą, żeby pracodawca dbał nie tylko o ich zdrowie, ale też ogólny dobrostan – podkreśla Justyna Gościńska-Bociong.

Weź udział w kongresie “HR Summit”, 19-20 września 2022, Warszawa >>

Dopasuj do pracownika

Każda firma może znaleźć benefity dopasowane do potrzeb swoich pracowników, a nawet negocjować poszczególne moduły dostępnych opcji. Warto zwrócić uwagę na wiek zatrudnionych oraz różnice miedzy potrzebami pracowników fizycznych i umysłowych.

– W tym obszarze firmy muszą postawić na elastyczność, np. zamiast pakietów Multisport zaoferować karty podarunkowe i zniżkowe, które pracownicy spożytkują w trakcie codziennych zakupów. Dużym powodzeniem cieszą się rozwiązania typu kafeteria, w których to uczestnik programu decyduje, na co wyda przyznane mu przez pracodawcę punkty – mówi Monika Smulewicz.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane