Jako chce kupić browar z Ostrowa

Paweł Mazur
opublikowano: 2000-08-25 00:00

Jako chce kupić browar z Ostrowa

Spółka rozlewnicza Jako z Kokanina rozważa zakup browaru w Ostrowie Wielkopolskim. Wiele wskazuje na to, że Kompania Piwowarska chce uzyskać ze sprzedaży swojego zakładu około 20 mln zł.

Do końca roku powinna zostać sfinalizowana transakcja sprzedaży Browaru Ostrów Wielkopolski. Zakładu chce się pozbyć Kompania Piwowarska, w której skład wchodzą: Lech BW i Browary Tyskie. Decyzja w sprawie sprzedaży zapadła na lipcowym NWZA poznańskiej spółki.

Według naszych informacji, zakupem browaru z Ostrowa jest zainteresowana rozlewająca piwo spółka Jako z Kokanina koło Kalisza (woj. wielkopolskie). Z nieoficjalnych źródeł wiadomo, że toczą się rozmowy między zainteresowanymi stronami. Za wystawiony do sprzedaży zakład Kompania Piwowarska chce prawdopodobnie uzyskać około 20 mln zł, lecz ta cena jest dla Jako zbyt wygórowana.

— Na temat ceny nie chcę się wypowiadać, bo jest na to jeszcze za wcześnie. Mogę potwierdzić natomiast, że zgłosiło się kilka firm zainteresowanych zakupem Ostrowa Wielkopolskiego. Nie ma wśród nich — przynajmniej oficjalnie — przedstawicieli producentów piwa — mówi Paweł Sudoł, prezes Kampanii Piwowarskiej.

Ewentualne przejęcie ostrowskiego browaru przez Jako jest uzasadnione z dwóch powodów: geograficznej bliskości spółek i ich dotychczasowej współpracy. Około 60-70 proc. produkcji Ostrowa (w myśl podpisanej z KP umowy) odbiera właśnie Jako, która rocznie rozlewa do butelek i puszek około 500 tys. hl piwa.

Według wcześniejszych deklaracji przedstawicieli zarządu KP, ostrowski browar (o zdolnościach produkcyjnych sięgających 200 tys. hl piwa rocznie) jest zbyt mały i nie pasuje pod względem wielkości produkcji ani do tyskiego, ani poznańskiego browaru. Oba zakłady pokrywają zapotrzebowanie KP. Ich zdolności sięgają teraz po około 3,5 mln hl piwa. Po dalszej modernizacji i wydatkach, sięgających w tym roku ponad 50 mln zł (m.in. zainstalowaniu nowych tankofermentatorów i linii rozlewniczych), moce produkcyjne KP wzrosną o kolejny 1 mln hl.

KP jest drugim w Polsce (po grupie Żywiec) producentem piwa. W roku 1999 spółka sprzedała 5,1 mln hl.