Czytasz dzięki

Janusz Palikot wraca do wódki

opublikowano: 04-06-2020, 22:00

Alembik Polska to kolejny w segmencie alkoholi pomysł biznesmena. W zbiórce crowdfundingowej chce pozyskać 4,18 mln zł.

Były polityk, a od niedawna fan finansowania społecznościowego po raz kolejny stawia na mądrość tłumu. W trzeciej zbiórce udziałowej chce sięgnąć po pieniądze na zupełnie nowy biznes — Alembik Polska.

Janusz Palikot w 2005 r. wprowadził na giełdę Polmos Lublin, producenta
m.in. Żołądkowej Gorzkiej. Rok później sprzedał akcje, ale do branży wódczanej
wraca — tym razem z napitkiem marki „Palikot”.
Zobacz więcej

PO LATACH:

Janusz Palikot w 2005 r. wprowadził na giełdę Polmos Lublin, producenta m.in. Żołądkowej Gorzkiej. Rok później sprzedał akcje, ale do branży wódczanej wraca — tym razem z napitkiem marki „Palikot”. Fot. ARC

— Pomysł na budowę sieci Alkotek kiełkował w mojej głowie od dłuższego czasu. Obserwowałem rozwój tego typu przedsięwzięć w Niemczech i Stanach Zjednoczonych i spodziewam się, że mają olbrzymi potencjał także w Polsce. Jest to projekt niezależny od grupy Tenczynek. Będziemy chcieli uruchomić w 10 miastach w Polsce produkcję wódek kraftowych. Połowa przychodów będzie pochodzić ze sprzedaży poza miejscem konsumpcji. Będziemy miejscem produkcji niszowej, dobrej jakości wódki — mówi Janusz Palikot, prezes spółki.

Planowane zakłady produkcji będą też przestrzenią do degustacji alkoholu. Specjalnością każdego lokalu będzie miejscowa wódka. Poza tym klienci będą mogli kupić specjalne piwa kraftowe i alkohole importowane. Cel zbiórki to 4,185 mln zł, cena jednej akcji to 27 zł, a najtańszy pakiet inwestorski zaczyna się już od 270 zł. Z pozyskanej kwoty 1,5 mln zł pochłonie kupno alembików do produkcji alkoholu, kolejne 1,5 mln zł zostanie przeznaczone na wyposażenie lokali, 885 tys. zł to koszty m.in. akcyzy i marketingu, 200 tys. zł to sprzęt do wyszynku piwa, a za pozostałe 100 tys. zł powstanie aplikacja webową dla lokali.

Spółka startuje od zera, pierwsze lokale mają pojawić się w III i IV kwartale 2020 r. W III kwartale 2021 r. ma już działać 10 Alkotek.

— Obecnie przygotowane są już trzy lokalizacje. Sam inwestuję poza zbiórką 1 mln zł ze swoich pieniędzy. Mamy też inwestora, który chce w partnerstwie z nami zbudować lokal w Cieszynie i na Podlasiu — dodaje Janusz Palikot.

Strategia Alembik Polska zakłada osiągnięcie w 2021 r. przychodów w wysokości 12 mln zł, w tym 5,7 mln zł ze sprzedaży alkoholi destylowanych w Alkotekach oraz podwojenie tych wartości w 2022 r.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Spółka oczekuje, że osiągnie zysk netto w przyszłym roku na poziomie 1,9 mln zł oraz blisko 3,9 mln zł w roku kolejnym. Inwestorzy mogą spodziewać się wypłaty dywidendy od 2022 r. Jeśli chodzi o giełdę, to plany są odległe i zależą od sytuacji na rynku kapitałowym. Debiut będzie rozważany dopiero w perspektywie 3-5 lat od zbiórki.

— Tak jak w poprzednich projektach, tak też w tym planujemy stworzyć platformę zewnętrzną, na której akcjonariusze będą mogli dokonywać transakcji akcjami. A potem po kolejnym roku, czyli po dwóch latach od zakończenia zbiórki, uruchomimy fundusz, w którym 25 proc. zysku będzie przeznaczone na wykup akcji, które ktoś będzie chciał sprzedać. O ile oczywiście tacy inwestorzy się znajdą — mówi Janusz Palikot.

Inwestorów może zainteresować społeczne podejście do budowania biznesu. Oprócz potencjalnego udziału w zyskach akcjonariusze będą mieli okazję do wytypowania pięciu miejsc powstania nowych lokali, będą mogli z wyprzedzeniem degustować nowe alkohole, a także w dniu urodzin uzyskać darmowe piwo. Alembik Polska to już trzecie przedsięwzięcie Janusza Palikota, które zamierza zrealizować wspólnie z crowdinwestorami. W 2019 r. na rozwój Tenczyńskiej Okovity zebrał 4,18 mln zł, a wiosną 2020 r. pozyskał 4,176 mln zł na budowę spółki Tenczynek Bezalkoholowe. Obie kampanie prowadzone były na platformie Crowdway. Wszystkie trzy spółki stanowią samodzielne koncepty biznesowe.

4,18 mln zł Taki jest cel zbiórki na Alembik Polska.

8,35 mln zł Tyle w sumie pozyskał Janusz Palikot przez equity crowdfunding.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Szymon Maj

Polecane