Japończycy chcą podbić niebo

opublikowano: 31-08-2015, 11:37

Japonia kojarzona jest do tej pory jako kraj największych producentów samochodów , statków, szybkich pociągów i metra. Od lat jednak w pewnej gałęzi gospodarki pozostaje w tyle. Nie jest w stanie wejść do średniej ligi, nie mówiąc już o najwyższej półce producentów samolotów, głównie odrzutowców pasażerskich. Ale - jak pisze Bloomberg - sytuacja może ulec zmianie.

Koncern  Mitsubishi Aircraft Corporation zamierza zamieszać na tamtejszym rynku lotniczym. Właśnie szykuje się do wprowadzenia na rynek pierwszego nowego samolotu pasażerskiego w Japonii od ponad czterdziestu lat. Równocześnie ma to być pierwszy pojazd pasażerski o napędzie odrzutowym  w historii tego kraju. 

Debiutancki lot Mitsubishi Regional Jet zaplanowany jest na drugą połowę października. Ma on trwać około godziny – poinformował koncern z Nagoi.

Japonia chce tym samym przełamać swoistą blokadę rynku, który zdominowały w przypadku segmentu małych i średnich odrzutowców pasażerskich koncerny Embraer i Bombardier, podczas gdy w segmencie największych maszyn karty rozdają Boeing i Airbus.

Obecnie Japończycy chcą podbić rynek modelem MRJ90 mogącym pomieścić do 92 pasażerów. Jego koszt to około 47,3 mln EUR.

Ostatnim samolotem pasażerskim produkcji Kraju Kwitnącej Wiśni był model YS-11 wytwarzany przez  konsorcjum Nihon Aircraft Manufacturing w skład którego wchodziły Mitsubishi Heavy Industries, Kawasaki Heavy Industries oraz Fuji Heavy Industries . Ten turbośmigłowiec, produkowany przez nieco dekadę do 1974 r. sprzedany został w zaledwie 182 egzemplarzach. Konsorcjum zostało natomiast rozwiązane w 1983 r. z długami sięgającymi niemal 300 mln USD.

Tym razem Mitsubishi postanowiło współpracować z Boeingiem, który ma pomóc w marketingu, rozwoju i działalności posprzedażowej. Silniki pochodzić będą z kolei od znanej firmy Pratt & Whitney

Japońska firma w tym miesiącu otworzyła też centrum inżynieryjne w Seattle, które zatrudni 150 inżynierów, w tym około 50 wysyłanych z Japonii. Uruchomiła również centra handlowe w Stanach Zjednoczonych i Europie. Do tej pory firma zdobyła 407 zamówień na MRJ, w tym 184 opcji i praw zakupu.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tadeusz Stasiuk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu