Japończycy planują megainwestycję

Małgorzata Grzegorczyk
30-05-2006, 00:00

Niemal 300 mln EUR i 800 miejsc pracy. W ostatnich miesiącach więcej od Bridgestone obiecał tylko LG Philips.

Mamy kolejną megainwestycję: jest to największy projekt prowadzony przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ) oraz największe tego typu wydarzenie w powojennej historii Pomorza Zachodniego. Koncern Bridgestone, który ma fabrykę w Poznaniu, zbuduje nowy zakład w Stargardzie Szczecińskim. Inwestycja sięgnie 200-300 mln EUR, a w jej wyniku powstanie 800 miejsc pracy. Kolejnych 800 osób będzie pracować u poddostawców. Projekt zostanie objęty Kostrzyńsko-Słubicką Specjalną Strefą Ekonomiczną (SSE). Umowa między inwestorem a przedstawicielami polskiego rządu podpisana zostanie najpewniej w Szczecinie.

— Nie komentujemy teraz tej sprawy — informuje Zdzisław Rygiel, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Stargardzie Szczecińskim.

— Pracujemy nad kilkoma dużymi projektami inwestycyjnymi — tajemniczo mówi Janusz Gawroński z Zachodniopomorskiego Centrum Obsługi Inwestora, lokalnego oddziału PAIIZ.

Podobno Japończycy planowali ogłoszenie tej inwestycji w sierpniu, jednak w związku z zagrożeniem, że informacja wypłynie, chcieli powiedzieć o tym — przynajmniej swoim akcjonariuszom — nieco wcześniej. Do momentu zamknięcia wydania „PB” tego nie zrobili.

Walka miast i stref

Województwo zachodniopomorskie nie było jedyną rozważaną lokalizacją. Bridgestone zastanawiał się nad ulokowaniem inwestycji w Nowej Soli koło Zielonej Góry.

— W całej tej sprawie żal mi właśnie Nowej Soli, bo władze lokalne wykonały tytaniczną pracę nadaremnie — mówi osoba, która brała udział w negocjacjach.

Także objęcie inwestycji Kostrzyńsko-Słubicką SSE nie było do końca przesądzone. Podobno w grę wchodziła też Tarnobrzeska SSE (ulokowana w południowo-wschodniej Polsce strefa objęła inwestycję MAN pod Krakowem). Jej dyrektor — Marek Indyk — nie chciał się w tej sprawie wypowiedzieć.

Bridgestone — tak jak cała branża oponiarska — ma przed sobą świetlane perspektywy. Według specjalistów popyt na opony będzie rósł 4 proc. rocznie.

— Rynek rozwija się bardzo dobrze, bo rośnie produkcja samochodów. Polska jest bardzo rozwojowym rynkiem, choć coraz więcej firm, nie tylko oponiarskich, wybiera inne kraje na inwestycje. Pirelli wybudował ostatnio fabryki w Rumunii i Chinach — mówi Anna Szwajkowska z Pirelli Polska.

Pokochali Polskę

Bridgestone ma fabrykę opon w Poznaniu. W 1998 r. nawiązał współpracę ze Stomilem Poznań. Rok później Japończycy stali się właścicielami 100 proc. spółki, która miała 3 ha hal produkcyjnych. Zmodernizowali hale i rozbudowali je do powierzchni 12 ha. Bridgestone zatrudnia tu 1290 osób. Na początku 2005 r. firma zdecydowała się na budowę zakładu gumowych gąsienic w Żarowie koło Wrocławia — na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. To inwestycja za 12 mln EUR. W fabryce ma pracować 300 osób. Podobne fabryki Bridgestone ma w Japonii, Chinach i Hiszpanii. Do amerykańskiego oddziału Bridgestone Americas Holding należy także Bridgestone/Firestone Diversified Products, który specjalizuje się w produkcji resorów pneumatycznych. W 2004 r. Firestone zdecydował się wybudować nowy zakład produkcyjny w wielkopolskim Wolsztynie. Projekt wartości 10 mln USD stworzył ponad 100 miejsc pracy.

Wahania Hankooka

Ostatnia walka o inwestora z tej samej co Bridgestone branży toczyła się w ubiegłym roku. Polska, Słowacja i Węgry starały się o przyciągnięcie Hankooka, który chciał zbudować fabrykę opon za 500 mln EUR i zatrudnić 1500 osób. W maju 2005 r. Hankook ogłosił, że wybrał Słowację. Przypomnijmy, że wcześniej Hyundai/KIA zdecydował się tam zbudować fabrykę za 1,1 mld EUR, a francuski PSA Peugeot-Citroen — zainwestować 700 mln EUR. W lipcu Koreańczycy wrócili jednak do negocjacji z Polską, bo pojawiły się problemy z pomocą publiczną na Słowacji. Ostatecznie jednak koncern wybrał Węgry. Produkcja 10 mln opon rocznie ma ruszyć w drugiej połowie 2007 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Japończycy planują megainwestycję