Jedna trzecia firm działa bez reguł

Spisanie reguł użytkowania aut służbowych to punkt wyjścia do stwierdzenia, czy firma optymalnie zarządza flotą, czy też auta „żyją w firmie własnym życiem”.

Bez dookreślenia reguł trudno wymagać, by kierowcy czuli się zobowiązani do czegokolwiek, co wiąże się z bezpieczeństwem i troską o koszty utrzymania pojazdu firmowego. Jaki odsetek małych i średnich firm przyznaje, że wciąż nie ma dokumentu określającego politykę flotową? Aż 33,5 proc. badanych. Z kolei 4,5 proc. firm prowadzi prace nad spisaniem reguł użytkowania służbowej floty. Co ciekawe, reprezentanci niemal co trzeciej firmy (28 proc.) mówią, że wprawdzie udało im się sporządzić spis obowiązków i zasad używania pojazdów, ale otwarcie przyznają, że z przestrzeganiem tych reguł bywa różnie.

O tym, że firma ma politykę flotową i jej przestrzega, informuje 32,5 proc. ankietowanych. Odpowiedzi uzyskane na kolejne pytania z naszego badania zdają się jednak wskazywać, że w większości jest to dokument źle spisany, niepełny lub „martwy”.

Bez sankcji czy nagród, podobnie jak bez informacji, zarządzanie w praktyce sprowadza się do nadzorowania kosztów zakupu paliw i wymiany opon. Okazuje się jednak, że aż 73,5 proc. firm, które — przypomnijmy: mają więcej niż 15 pojazdów służbowych — w ogóle nie ma systemu karania np. za wysoką szkodowość. Oznacza to, że kierowcy, który naraża pracodawcę na ponadnormatywne koszty, wiążące się choćby z wyższą składką za ubezpieczenie, nie grożą z tego tytułu żadne szczególne dolegliwości. 17 proc. firm ma spisane procedury, z których wynikają kary, ale system ten działa okazyjnie i nie obowiązuje wszystkich. Jedynie 9 proc. ankietowanych przyznaje, że system kar w firmie obowiązuje bez wyjątku każdego pracownika. Wśród pomysłów sankcji jest m.in. pozbawienie pracownika należnej mu wcześniej premii. Najpopularniejszy jest jednak udział pracownika w pokryciu kosztów likwidacji szkody.

Tak jak w większości firm nie ma kar, tak też nie ma i nagród dla tych, którzy dbają o firmowe mienie. Aż 81 proc. badanych wskazuje, że pracownicy nie mogą się spodziewać jakiegokolwiek wyróżnienia, nawet jeśli starają się jeździć bezszkodowo lub ekonomiczniej, co przecież daje firmie wymierne korzyści.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Motoryzacja / Jedna trzecia firm działa bez reguł