Jednoślady wracają na tradycyjną ścieżkę

opublikowano: 07-04-2021, 20:00

Pandemia zaburzyła sezonowość rynku motocykli i motorowerów, ale też pomogła mu rosnąć. W tym roku trudno będzie to powtórzyć.

W marcu 2021 r. zarejestrowano w Polsce nieco ponad 3,1 tys.nowych motocykli i motorowerów. To wynik o 139,1 proc. większy niż w poprzednim miesiącu i o 45 proc. większy niż w marcu 2020 r. Łącznie od początku roku wydziały komunikacji zarejestrowały w swoich bazach 5143 jednoślady, o 5,75 proc. mniej niż rok wcześniej.

To, że spadek zainteresowania wszystkimi jednośladami wynosi tylko niespełna 6 proc., zawdzięczamy segmentowi motocykli. Tylko w marcu zarejestrowano ich ponad 2,2 tys., a to aż o 64,7 proc. więcej niż rok temu. W całym pierwszym kwartale 2021 r. na drogi wyjechało ponad 3,5 tys. nowych motocykli, o blisko 13 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Motocyklowym liderem jest na koniec marca BMW (617 rejestracji, plus 63,2 proc. r/r), przed Hondą (612, plus 10,3 proc. r/r) i Yamahą (257, minus 2,3 proc. r/r).

Niestety do minimalizowania na strat rynku jednośladów nie przyłożył się segment motorowerów. Popyt wyraźnie osłabł - w marcu przybyło ich jedynie 0,9 tys. Choć to o 11,7 proc. więcej niż rok temu, wynik ten nie oznacza poprawy sytuacji. W pierwszym kwartale zarejestrowano bowiem aż o 31 proc. motorowerów mniej niż rok wcześniej (przybyło tylko 1,6 tys. nowych pojazdów).

Najpopularniejszy w segmencie jest Romet Motors - przybyły 382 motorowery tej marki (minus 51 proc. r/r). Drugą pozycję zajmuje Junak (179, minus 49,3 proc. r/r), a trzecią - Barton (120, minus 44,7 proc. r/r)

W analizowanym okresie zarejestrowano również ponad 15 tys. używanych jednośladów przywiezionych z zagranicy. To wynik o 54 proc. większy niż odnotowany w pierwszym kwartale 2020 r.

Warto przypomnieć, że w 2020 r. popyt na nowe jednoślady kształtował się bardzo nietypowo. Brak tradycyjnego dla tego rynku mocnego odbicia w marcu miał oczywiście swoje źródła w strachu wywołanym pandemią. W kolejnych miesiącach rejestracji przybywało, a popyt utrzymywał się nawet późną jesienią. Wyjątkowy był też wynik grudnia 2020 r., kiedy zarejestrowano w Polsce aż 5,7 tys. nowych motocykli i motorowerów (wzrost o ponad 171 proc. r/r). Dzięki temu jednoślady zakończyły pandemiczny 2020 r. rok na 5-procentowym plusie, z rezultatem ponad 40 tys. zarejestrowanych nowych pojazdów. Na te wyniki wpłynęła przede wszystkim nowa norma emisji spalin, która zaczęła obowiązywać od 1 stycznia 2021 r. W tym roku nietypowe czynniki nie powinny już mieć wpływu na rynek, co oznacza, że ubiegłoroczny wynik uda się co najwyżej powtórzyć, ale jest raczej nie do pobicia.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane