Jedynka zyska słuchaczy

Szewczyk Beata
opublikowano: 1999-09-02 00:00

Jedynka zyska słuchaczy

Beata Szewczyk Ośrodek Badania Opinii Publicznej

Od kilku lat na rynku radiowym karty rozdają Program 1 Polskiego Radia, RMF FM i Radio Zet. Mimo pojawienia się w eterze rozgłośni ponadregionalnych i mody na tworzenie sieci, pozycja stacji ogólnopolskich jest nie zagrożona.

Lojalność słuchaczy procentuje zaufaniem reklamodawców, jednak ogromny dystans dzieli stacje komercyjne od radia publicznego. W tym roku przychody RMF z reklamy wyniosły już blisko 102 mln zł, Zetki — 70 mln, a PR1 zaledwie 16 mln. Pamiętajmy, że kwoty te obejmują także reklamę własną i nie uwzględniają rabatów udzielanych klientom i agencjom. Chociaż to właśnie Jedynka cieszy się największą popularnością i dużą liczbą wiernych odbiorców, media plannerzy z góry zakładają, że miłośnicy radia publicznego nie dysponują odpowiednią siłą nabywczą. Badania audytorium dowodzą jednak, że PR1 zdobywa coraz młodszych i lepiej wykształconych słuchaczy. Poza tym wydaje się, że Jedynka i stacje komercyjne uzupełniają się programowo, o czym świadczy przepływ słuchaczy z RMF FM i Radia Zet do Programu Pierwszego. Blisko 30 proc. odbiorców RMF i Zetki słucha Jedynki. Układ sił może się zmienić na początku przyszłego roku, kiedy rozgłośnie stracą możliwość nadawania w dolnych pasmach UKF. Wydaje się jednak, że w nowej sytuacji najtrudniej będzie odnaleźć się stacjom lokalnym.