Jest oferta na audyt w CPK

Katarzyna KapczyńskaKatarzyna Kapczyńska
opublikowano: 2024-05-29 17:50

Do analizy projektu lotniskowego nikt się nie zgłosił. Jest natomiast chętny do zbadania tzw. innych projektów, np. Airport City czy zagospodarowania terenu po Okęciu. Jego oferta jest jednak sporo droższa od kosztorysu.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • kto zgłosił się do przetargu na audyt tzw. innych projektów
  • ile jest warta jego oferta i ile wynosi kosztorys
  • czemu firmy niechętnie biorą udział w przetargach CPK
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

We środę spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) otworzyła oferty w ostatniej turze przetargów na audyty zewnętrzne planowanych inwestycji. Audyty miały zakończyć się do końca czerwca, ale większość z nich nawet się nie zacznie. W wielu postępowaniach nie zgłaszali się oferenci albo ich oferty były odrzucane, bo były zbyt drogie. Zdarzało się też, że kandydaci byli uznani za mało wiarygodnych. PB pisał, że wiele firm konsultingowych uważa projekt CPK za upolityczniony, więc w trosce o wizerunek nie chce składać ofert.

Zgodnie z rynkowymi przewidywaniami nikt nie zgłosił się w przetargu na audyt lotniskowy.

„Zarząd CPK zdecydował o unieważnieniu przetargu na wybór audytora dla części lotniskowej projektu. Powodem był brak ofert w postępowaniu" - czytamy w odpowiedzi spółki na pytania PB.

Podobnie zakończyły się przetargi na analizę projektów kolejowych, marketingowych oraz finansowania spółki i jej przedsięwzięć. Znalazł się natomiast chętny do audytu tzw. innych projektów.

„Konsorcjum A2P2 Architecture & Planning i Zespołu Doradców Gospodarczych TOR złożyło ofertę w przetargu na wybór wykonawców audytów dla tzw. innych projektów (m.in. Airport City, Cargo City i zagospodarowania terenu po Lotnisku Chopina). W tej chwili trwa sprawdzanie oferty pod względem formalnym" - informuje CPK.

Nie wiadomo jednak, czy propozycja konsorcjum zostanie wybrana, ponieważ jej wartość znacznie przekracza kosztorys. Spółka CPK była gotowa przeznaczyć na analizę 561 tys. zł brutto, a oferta konsorcjum opiewa na 982 tys. zł brutto.

Przedstawiciele CPK podkreślają, że z udziału w przetargach na audyty zewnętrzne zostało wykluczonych łącznie 116 firm, które wcześniej świadczyły usługi dla spółki. Celem tego działania było uniknięcie ewentualnego konfliktu interesów, czyli np. sytuacji, w której jakaś firma oceniałaby prace wykonane wcześniej przez siebie.

Spółka przeprowadziła natomiast sama audyty wewnętrzne. Zapewnia, że zostały przygotowane przez ekspertów branżowych zatrudnionych w CPK i „stanowią kompletną bazą merytoryczną dla rekomendacji Pełnomocnika Rządu ds. CPK. Na ich podstawie urealnione zostały też m.in. harmonogramy części lotniskowej i kolejowej CPK oraz niektóre uwarunkowania dotyczące finansowania inwestycji.".