TNS OBOP na zlecenie Demo Effective Launching zapytał Polaków, z jakich marek są dumni, jakie poleciliby cudzoziemcom i z jakich sami najchętniej korzystają. Zdecydowanie wygrał E. Wedel. W stupunktowym indeksie zaufania do marki uzyskał 32,6 pkt. Najczęściej respondenci wskazywali artykuły spożywcze, m.in. wody, soki (Żywiec Zdrój, Hortex, Tymbark) i alkohole (Tyskie, Żywiec, Żubrówka). Nieco mniej punktów zdobyły marki z branży AGD, budowlanej, odzieżowej i artykułów wykończeniowych.
— To badanie mówi dużo o kondycji polskich produktów. Minął czas, kiedy znajomym i krewnym z zagranicy polecaliśmy głównie wódkę, kiełbasę i ogórki. Teraz są to raczej czekolady, napoje, meble i kosmetyki — zauważa Jacek Sadowski, prezes Demo Effective Launching.
Siedem lat temu ta krakowska agencja zrealizowała kampanię społeczno-edukacyjną "Zadbaj o swoją markę". Jej kontynuacją była akcja "Kupując polskie produkty, dajesz pracę" (2004 r.). W tym roku zdecydowała się na badanie zaufania do marek.
Specjaliści od marketingu twierdzą, że z rozpoznawalnością naszych marek na zagranicznych rynkach jest coraz lepiej.
— Znają tam już nie tylko Wyborową, ale także, na przykład, kleje do glazury firmy Atlas czy kosmetyki Laboratorium dr Irena Eris. A przecież nie każdy polski producent chce się reklamować w innych krajach. Zależy to od strategii firmy — tłumaczy Rafał Parczewski, do niedawna dyrektor generalny instytutu ProMarka.
Jak można się starać o dobrą opinię klientów? Na przykład tak:
— Budujemy nasz wizerunek, pokazując nasze zaangażowanie w działania
prospołeczne. Na przykład współpracujemy z Polską Akcją Humanitarną — informuje
Krzysztof Weka, prezes Nałęczowa Zdrój, producenta wody mineralnej
Cisowianka.
Produkty najpopularniejsze wśród Polaków:
Napoje – Żywiec Zdrój
Alkohole – Tyskie
Artykuły gospodarcze –
Zelmer
Dom – Opoczno
Branża budowlana – Atlas
Kosmetyki – Irena
Eris
Odzież – Vistula&Wólczanka
Inne marki: Orlen, Lotos. Orbis, W.
Kruk, Bella, Batycki, Solaris (autobusy), Polkomtel, Unimil,
Wittchen