JPK od mikrofirm już za cztery miesiące

opublikowano: 03-09-2017, 22:00

Niewywiązanie się z obowiązku przesłania pliku kontrolnego może być uznane za wykroczenie skarbowe — przestrzegają eksperci Sage.

Mikroprzedsiębiorcy mają coraz mniej czasu na przygotowanie do stworzenia comiesięcznego Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) potrzebnego do przekazywania danych fiskusowi. Będą mieli taki obowiązek od 1 stycznia 2018 r. Tym samym firmy te dołączą do systemu, którym objęto już małe, średnie i duże podmioty. — Od przyszłego roku mikroprzedsiębiorcy znajdą się w zupełnie nowej, cyfrowej rzeczywistości gospodarczo-skarbowej— mówi Piotr Ciski, dyrektor zarządzający Sage w Polsce. Przypomina, że JPK, tworzony na podstawie informacji o operacjach gospodarczych przedsiębiorstwa za konkretny okres, jest logiczną strukturą służącą do cyfrowego przekazywania danych fiskusowi. Dla wszystkich firm i branż elektroniczne rubryki wyglądają tak samo i znajdują się w tym samym, cyfrowym miejscu, co umożliwia ich łatwe zestawianie i porównywanie przez systemy informatyczne uzbrojone w logarytmy wyszukujące nieprawidłowości. System JPK służy fiskusowi do prowadzenia elektronicznych kontroli. Przedsiębiorcy są zobowiązani wysyłać w tej formie dane na żądanie. Niektóre pliki muszą jednak przekazywaćbez wezwania co miesiąc. To JPK_VAT zawierający informacje z ewidencji zakupu i sprzedaży VAT. Według zarządzających Sage, w większości programów finansowo-księgowych, z których korzystają przedsiębiorstwa, pojawiły się już funkcje tworzenia tego pliku i pozostałych struktur JPK. Zwracają uwagę, że na mikroprzedsiębiorcy będzie ciążył obowiązek umieszczenia JPK_VAT w bramce Ministerstwa Finansów. Do tego potrzebny jest podpis kwalifikowany lub bezpłatny profil zaufany e-PUAP. Eksperci Sage zwracają uwagę, że JPK jest dokumentem skarbowym i nie powinien zawierać błędów. Niewysłanie go, mimo obowiązku, może być uznane np. za wykroczenie skarbowe, za co grozi grzywna.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane