Kaliska Hellena rozważa nowe przedsięwzięcia

Ryszard Gromadzki
13-04-2001, 00:00

Kaliska Hellena rozważa nowe przedsięwzięcia

Największy polski producent napojów bezalkoholowych, Hellena, nie wyklucza kolejnych inwestycji. Decyzje zapadną po zakończeniu sezonu letniego. Tymczasem perspektywy rynku rysują się bardzo korzystnie. Według Polskiej Federacji Producentów Żywności, w ciągu 5 lat produkcja napojów bezalkoholowych w Polsce wzrośnie z 42,5 mln hl do około 55 mln hl rocznie.

Polska Federacja Producentów Żywności przewiduje, że w ciągu 5 lat produkcja napojów bezalkoholowych wzrośnie o 12,5 mln hl. Zdaniem Krzysztofa Abrama z Helleny, kaliska firma jest przygotowana do prognozowanego wzrostu popytu.

Więcej soków

Przedstawiciele zarządu Helleny nie wykluczają nowych inwestycji. Jakiego obszaru działalności firmy będą one dotyczyły i ile pieniędzy pochłoną — na razie nie wiadomo.

— Konkretne decyzje podejmiemy po tegorocznym sezonie letnim — wyjaśnia Krzysztof Abram.

W minionych latach inwestycje Helleny były przede wszystkim związane z budową i uruchomieniem produkcji w nowej fabryce w Opatówku, która jest systematycznie rozbudowywana.

Kaliski producent napojów bezalkoholowych bardzo liczy na zwiększenie w tym roku udziałów w polskim rynku soków.

— Obecnie sięga on 5-6 proc. Ale po uruchomieniu przez nas własnego skupu i przerobu owoców i warzyw oraz wprowadzeniu opakowań szklanych szybko rośnie — dodaje Krzyszof Abram.

Rynek jest podzielony

Z badań marketingowych przeprowadzonych przez Pentor w 2000 roku wynika, że blisko 60 proc. rynku orzeźwiających napojów gazowanych zdominowały trzy firmy: Coca-Cola (22 proc.), Hellena (20 proc.), Pepsi-Cola (15 proc.). Według specjalistów z Polskiej Federacji Producentów Żywności, w tym segmencie rynku charakterystyczna jest ostra konkurencja między zagranicznymi koncernami produkującymi znane na całym świecie marki (Coca-Cola i Pepsi-Cola). Bezpośrednio konkurują z nimi czołowi krajowi producenci, jak Hellena czy Hoop. Z kolei konkurencję dla Helleny czy Hoopa stanowi również duża liczba małych wytwórni oferujących napoje o najniższych cenach.

Według tych samych badań, w strukturze spożycia smakowych napojów niegazowanych dominują w Polsce napoje owocowe lub owocopodobne, sprzedawane w butelkach PET. W tym obszarze rynku największy udział, szacowany na 35 proc., ma Helllena, następnie Hoop (16 proc.), Szok i Mazowszanka po 6 proc. Wraz z firmami Zbyszko, Och i Bick Black grupa ta posiada łącznie 75 proc. rynku, reszta należy do lokalnych producentów. W produkcji soków na rynku dominują firmy Maspex (19,3 proc.), Hortex (17,9 proc.), Agros (11,3 proc.), Alima Gerber (7,5 proc.).

Większa część obrotów Helleny przypada na rynek krajowy, niewielki eksport trafia głównie do USA i Kanady.

Okiem eksperta

Spożycie napojów bezalkoholowych w Polsce na tle innych produktów spożywczych charakteryzuje się najwyższym tempem wzrostu. W 2000 roku spożycie tych napojów na jednego mieszkańca przekroczyło poziom 114 l (UE — 200 l). Statystyczny Polak wypija obecnie sześciokrotnie więcej napojów bezalkoholowych, niż w 1990 r. W strukturze spożycia dominują napoje orzeźwiające oraz wody butelkowane, choć z każdym rokiem rośnie konsumpcja soków i napojów owocowych oraz warzywnych. Produkcję napojów bezalkoholowych w Polsce cechuje duże rozdrobnienie. Jednak dopływ kapitału zagranicznego i krajowych inwestorów strategicznych, poprawa kondycji finansowej liderów sektora oraz tworzone powiązania kapitałowe i organizacyjne wskazują, że w najbliższych latach kontynuowane będą procesy koncentracji produkcji. Tworząca się w Polsce struktura organizacyjna branży zbliża ją do modelu funkcjonującego w UE.

Prof. Roman Urban,

konsultant raportu „Rynek napojów bezalkoholowych w Polsce”

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Ryszard Gromadzki

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Kaliska Hellena rozważa nowe przedsięwzięcia