Czytasz dzięki

Kampania KE: praca na czarno nie opłaca się nikomu

opublikowano: 13-07-2020, 22:00

Trwa akcja #EU4FairWork służąca promowaniu legalnego zatrudnienia, zwłaszcza w sektorze MŚP. W Polsce prowadzi ją inspekcja pracy.

W mediach społecznościowych trwa konkurs dotyczący atutów pracy legalnej. Jest on organizowany dla pracowników i pracodawców. Zadaniem uczestniczących w nim przedsiębiorców jest podkreślenie znaczenia zatrudnienia zarejestrowanego dla ich działalności i pracujących u nich osób.

Konkurs, prowadzony na Facebooku, Twitterze i Linked- In, potrwa do 21 sierpnia. Jest oznakowany hashtagiem #EU4FairWork. Jego kategoria „Pracownicy” jest promowana głównie na stronie EURES (Europejskie Służby Zatrudnienia) na Facebooku. Ankietowani są zachęcani do dzielenia się swoimi osobistymi historiami i doświadczeniami związanymi z pracą zarejestrowaną oraz tym, co to dla nich oznacza. Kategoria „Pracodawcy” jest polecana przez powstałą w ubiegłym roku agencję ELA (Europejski Urząd ds. Pracy) na stronie LinkedIn i na Twitterze.

Konkurs jest elementem pierwszej kampanii informacyjnej Europejskiej Platformy ds. Zwalczania Pracy Niezadeklarowanej, która działa przy Komisji Europejskiej (KE). Akcję zainicjowano w marcu tego roku, a służy ona zwiększeniu wśród pracodawców, pracowników i decydentów politycznych świadomości korzyści związanych z pracą legalną. Celem kampanii jest zarówno zwalczanie pracy na czarno, jak i głównych jej przyczyn — różnic między wartościami, praktyką, przekonaniami ludzi a przepisami. Pracownicy są w tej akcji informowani o ich prawach, negatywnych konsekwencjach takiej pracy oraz możliwościach jej zgłaszania. Natomiast przedsiębiorcy, szczególnie prowadzący firmy małe i średnie, mają być uświadamiani co do korzyści i obowiązku rejestracji pracowników na każdym szczeblu łańcucha dostaw. Podjęta w Europie inicjatywa ma pokazać, że zatrudnienie nielegalne jest nieopłacalne i skutkuje pozbawieniem pracowników ochrony socjalnej, zakłóceniem konkurencji między firmami i powstawaniem ogromnych luk w finansach publicznych. Dlatego warto przekształcić je w legalną pracę. W naszym kraju w akcję zaangażowana jest Państwowa

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Inspekcja Pracy (PIP). W listopadzie 2019 r. przekazała ona europejskiej platformie informację o ogólnopolskiej kampanii „Pracuję legalnie”, prowadzonej w latach 2017-19 z myślą o polskich i zagranicznych pracodawcach oraz pracownikach, głównie z Ukrainy. Natomiast na czas trwania #EU4FairWork inspekcja wyznaczyła osoby, które pełnią funkcje punktów kontaktowych tej akcji. Ponadto za informowanie pracodawców i pracowników o ich prawach i obowiązkach odpowiedzialny jest Departament

Legalności Zatrudnienia w Głównym Inspektoracie Pracy. Wyznaczono tam także osobę do kontaktu w języku angielskim, a pod specjalnym numerem telefonu uruchomiono infolinię do udzielania porad (także w języku ukraińskim) dotyczących legalności zatrudnienia i delegowania pracowników. We wrześniu europejska platforma planuje przeprowadzenie tzw. Tygodnia Działań. Trzech inspektorów PIP odwiedzi wtedy Urząd ds. Warunków Pracy w Portugalii. Przedmiotem rozmów będą nowe wyzwania inspekcji pracy dotyczące przeciwdziałania pracy nierejestrowanej w budownictwie, rolnictwie, przetwórstwie i usługach.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane