Kapsch otworzy bramki gliwiczanom

opublikowano: 17-05-2016, 22:00

Władze Gliwic kupują urządzenia viaAuto, żeby mieszkańcy nie stali w korkach na obwodnicy.

103 tys. aut — to dobowy rekord przejazdów, który został pobity na autostradzie A4 Wrocław — Gliwice w ostatnim tygodniu kwietnia, gdy wielu podróżnych wybrało się na majówkę. Niewykluczone, że wkrótce zostanie pobity przez kierowców, którzy wyjadą na kolejny długi majowy weekend. Bicia rekordów dość mają już gliwiczanie stojący godzinami w korkach na bramkach miejskiej obwodnicy, zablokowanych przez ruch tranzytowy. Wyjście z impasu znalazły władze Gliwic. Kupią mieszkańcom elektroniczne urządzenia viaAuto, umożliwiające automatyczne podnoszenie bramek.

Nowa koncepcja bezbramkowego poboru opłat to, według urzędników, recepta na autostradowe korki. Dla konsorcjum Colasa i Intertolla zmiana reguł gry wypadła w fatalnym momencie — kilka dni przed podpisaniem lukratywnego kontraktu. [
Zobacz więcej

TUŻ PRZED METĄ:

Nowa koncepcja bezbramkowego poboru opłat to, według urzędników, recepta na autostradowe korki. Dla konsorcjum Colasa i Intertolla zmiana reguł gry wypadła w fatalnym momencie — kilka dni przed podpisaniem lukratywnego kontraktu. [ FOT. BLOOMBERG]

Jak z pilotem

Dziś w Katowicach podpiszą w tej sprawie list intencyjny z firmą Kapsch, zarządzającą systemem e-myta dla aut osobowych i ciężarowych na trasie Wrocław — Gliwice oraz innych odcinkach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

— Chcemy, żeby jak najwięcej mieszkańców korzystało z miejskiej obwodnicy autostradowej. Nawiązaliśmy więc współpracę z firmą Kapsch i przekażemy gliwiczanom urządzenia viaAuto na promocyjnych warunkach. Przydadzą się szczególnie tym, którzy często jeżdżą autostradą A4. Przejazd przez bramki na miejskim odcinku autostrady stanie się szybszy i łatwiejszy — podkreśla Zygmunt Frankiewicz, prezydent Gliwic.

Obecnie mieszkańcy miasta korzystający z obwodnicy w ruchu lokalnym pobierają na wjeździe tzw. bilet zerowy, uprawniający do bezpłatnego przejazdu. Oddają go przy zjeździe z 20-kilometrowego odcinka. Problem polega na tym, że aby pobrać czy oddać bilet, trzeba dwukrotnie zatrzymać się na bramkach, a często nawet czekać w korkach. Dlatego Marek Cywiński, prezes Kapsch Telematic Services, jest przekonany, że gliwiczanie chętnie zamienią papierowy bilet na „pilota do bramek” — zwłaszcza że dostaną go za darmo.

Cenny czas

Władze miasta zdecydowały się na zakup 10 tys. urządzeń viaAuto po 1,23 zł sztuka. Gliwiczanie muszą je aktywować za 20 zł. To promocyjne stawki, bo obecnie koszt zakupu urządzenia wynosi 130 zł, a aktywacji — 50 zł. Kapsch szacuje, że jeśli przynajmniej 20 proc. opłat dokonywanych jest elektronicznie, czas oczekiwania na przejazd przez place poboru opłat skraca się o 80 proc. To dużo, bo na przykład 24 marca tego roku na A4 zatory utrzymywały się przez 9 godzin. Podpiąć się do systemu elektronicznych opłat chciał w latach 2013-15 również Stalexport Autostrada Małopolska, prywatny koncesjonariusz zarządzający odcinkiem A4 Kraków — Katowice.

GDDKiA postawiła jednak warunki, których zarządca trasy nie mógł spełnić. Poprzedni rząd nie planował kontynuowania współpracy z Kapschem po 2018 r., kiedy kończy się umowa ze spółką na zarządzanie systemem e-myta, więc nie chciał rozbudowywać go na prywatnych odcinkach. Zamierzał ogłosić przetarg i poszukać nowych operatorów, którzy mogliby wejść i na publiczne, i na prywatne trasy, ale bał się to zrobić przed wyborami.

Obecna ekipa na razie nie przedstawiła żadnego pomysłu na system opłat. Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury, od kilku miesięcy informuje, że trwają analizy. Jest mało prawdopodobne, że przed zakończeniem umowy z Kapschem uda się wyłonić nowego partnera, co wymusi przedłużenie kontraktu „z wolnej ręki”. ViaAuto mają więc szansę się przydać. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Kapsch otworzy bramki gliwiczanom