Kara 2 mln zł dla PGT utrzymana

opublikowano: 08-05-2019, 22:00

Sąd potwierdził ustalenia UOKiK: Polska Grupa Telekomunikacyjna oszukiwała klientów.

Gdy ponad dwa lata temu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował, za co ukarał Polską Grupę Telekomunikacyjną (PGT), działającą pod handlową nazwą „Telefonia Polska Razem”, zaskoczenie było ogromne. Trudno było uwierzyć, do czego posuwali się jej przedstawiciele w kontaktach z potencjalnymi klientami. Chcąc ich pozyskać, podawali się za pracowników… innych firm telekomunikacyjnych, z którymi rozmówców łączyły obowiązujące umowy. Stwarzali pozory, że klient przedłuża umowę na lepszych warunkach. W rzeczywistości nieświadomie zawierał kontrakt z nową firmą. Ofiarami padali głównie emeryci i osoby starsze. Kurierzy dostarczali nowe umowy do podpisania, utrzymując klientów w przekonaniu, że są przedstawicielami dotychczasowego dostawcy usług telefonicznych. Na pierwszej stronie umowy wyeksponowane było logo dotychczasowego operatora. Kontrolerzy UOKiK przeanalizowali m.in. zapisy rozmów telefonicznych. Fragment jednej z nich brzmiał następująco:

Cedrob zgłosił do Prezesa UOKiK Marka
Niechciała zamiar koncentracji, polegający na przejęciu przedsiębiorstwa ZM Kania.
Zobacz więcej

Krok do przodu:

Cedrob zgłosił do Prezesa UOKiK Marka Niechciała zamiar koncentracji, polegający na przejęciu przedsiębiorstwa ZM Kania. Fot. GK

— A co to za firma do mnie dzwoni?

— Biuro obsługi dla klientów Orange.

— Ja do Netii należę, proszę pani.

— No to dobrze, to jest dla klientów Netii jak najbardziej. UOKiK stwierdził, że klienci zawierali niekorzystne umowy i nieświadomie zmieniali dostawcę.

PGT nie przekazywała im podpisanych nowych umów, więc nie mogli od nich odstąpić w terminie 14 dni. Po tym czasie odstąpienie oznaczało konieczność uiszczenia opłaty wysokości 500-1500 zł. Pod koniec 2017 r. UOKiK uznał praktyki telekomu za wprowadzanie konsumentów w błąd i nałożył na PGT maksymalną możliwą karę (10 proc. rocznego obrotu), która wyniosła 1,97 mln zł. UOKiK wydał też ostrzeżenie konsumenckie przed firmą.

PGT w ogóle nie ustosunkowała się do postawionych zarzutów. Wniosła odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Po rozpatrzeniu sprawy sąd utrzymał decyzję UOKiK, oddalając skargę spółki. Ta oczekuje na pisemne uzasadnienie wyroku i po zapoznaniu się z nim zdecyduje, czy wniesie odwołanie do sądu apelacyjnego.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Królak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy