Kärcher zagra na emocjach

opublikowano: 25-04-2021, 20:00

Choć znany z produkcji urządzeń do czyszczenia Kärcher zakończył 2020 r. z rekordowym wynikiem, liczy się z tym, że sprzedaż w tym roku może być gorsza.

- Mamy kilka scenariuszy na 2021 r. W bazowym, bezpiecznym dla nas prognozujemy wzrost sprzedaży o 5 proc. – mówi Rafał Nęcek, dyrektor zarządu Kärchera w Polsce.

Scenariusz wzrostu i scenariusz spadku

Optymistyczny zakłada, że w drugim półroczu nie będzie restrykcyjnego lockdownu i profesjonalni klienci firmy sięgną po sprzęt do sprzątania biur, centrów handlowych, ale również magazynów.

- To pozwoliłoby nam zwiększyć sprzedaż o 15 proc. – twierdzi menedżer.

W tym trzecim, pesymistycznym, przychody firmy byłyby gorsze niż te z 2020 r., czyli 378 mln zł (wzrost o ponad 14 proc. rok do roku).

Kärcher kojarzy się dziś z ciśnieniowymi urządzeniami do czyszczenia. Jednak firma utworzona w 1935 r. dopiero od lat 70. zeszłego wieku specjalizuje się w produkcji tego typu sprzętu. Najpierw były to maszyny dla profesjonalistów, a dopiero dekadę później urządzenia domowe. Dzisiaj ten drugi segment, czyli B2C. odpowiada za większość sprzedaży i rośnie szybciej niż B2B. W zeszłym roku w Polsce sprzedaż sprzętu domowego zwiększyła się o około 20 proc. (najbardziej, bo o prawie 30 proc. – urządzeń myjących do stosowania na zewnątrz), a profesjonalnego – tylko o 7 proc. Wśród B2B najsłabiej sprzedawały się duże urządzenia, będące częścią inwestycji firm, takie jak instalacje do mycia czy myjnie samochodowe. Tu Kärcher zanotował aż 30-procentowy spadek przychodów.

Mniej technikaliów, więcej uczuć
Mniej technikaliów, więcej uczuć
Kierowany przez Rafała Nęcka Kärcher zmienia od tego roku komunikację. — Dotychczas był to przekaz techniczny, teraz włączamy do niego emocje. Nasz przekaz marketingowy ma być znacznie bardziej emocjonalny — wyjaśnia menedżer.
Tomasz Gotfryd

Sprzęty domowe popularniejsze niż profesjonalne

Od początku pandemii szczególnie dużą popularnością wśród nabywców cieszą się parownice.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

– Nie byliśmy w stanie w całości sprostać zwiększonemu popytowi na ten sprzęt, zawiodła logistyka, a moglibyśmy sprzedać znacznie więcej parownic. Skończyło się na i tak niezłym jak sądzę wzroście o 10 proc. – przyznaje szef Kärchera na nasz kraj.

Dodaje, że tendencję polegającą na przewadze B2C nad B2B koncern zauważa już od jakiegoś czasu, ale tylko w Europie. W Ameryce czy w Azji takiego zjawiska nie ma.

- W Polsce urządzenia domowe w ostatnich latach odpowiadały za około 55 proc. sprzedaży, ale ich udział w minionym roku bardzo mocno urósł. Spodziewamy się, że jego dynamika nadal będzie wyższa niż dynamika segmentu B2B – mówi Rafał Nęcek.

Dodaje, że zapewne za kilka lat ten odsetek może sięgnąć nawet 70 proc.

- Nie wynika to z naszych planów, tak po prostu rozwija się europejski rynek, bo potencjał segmentu konsumenckiego jest większy niż profesjonalnego. Jednak wartość tego drugiego też z roku na rok się zwiększa, co nas cieszy, bo jest on bardziej rentowny niż segment urządzeń domowych – deklaruje dyrektor Kärchera w Polsce.

Fabryk na razie wystarczy

Kärcher ma w Polsce w wielu kategoriach sprzętu do czyszczenia pozycję dominującą. Rafał Nęcek szacuje, że w segmencie profesjonalnych myjek ciśnieniowych rynkowy udział firmy wynosi 85-90 proc., a wśród innych profesjonalnych urządzeń - 30-35 proc. Producent jest też silny w segmencie sprzętu domowego, szczególnie myjek ciśnieniowych oraz parownic – firma ma około 80-procentowy udział w rynku.

Europejskie fabryki koncernu znajdują się w Niemczech, we Włoszech, w Rumunii i na Litwie.

- Ich produkcja jest wystarczająca i nie ma ani takiej potrzeby, ani nic mi nie wiadomo o jakichkolwiek planach dotyczących uruchomienia zakładu produkcyjnego w Polsce – przekonuje Rafał Nęcek.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane