Kariera w finansach: czego uczą się przyszli CFO?

PARTNEREM SEKCJI JEST ACCA
opublikowano: 23-06-2014, 00:00

Dział finansowy nie zajmuje się już wyłącznie nadzorowaniem firmowego budżetu. Dlatego też ci specjaliści, którzy poważnie myślą o swojej przyszłości w branży, powinni pamiętać, że rynek oczekuje od nich czegoś więcej niż tylko wiedzy merytorycznej

Najbardziej cenieni eksperci z zakresu zarządzania finansami to także stratedzy, liderzy i skuteczni menedżerowie, których wszechstronne umiejętności potwierdza dodatkowo prestiżowa kwalifikacja zawodowa. Ograniczenie zadań dyrektora finansowego, podobnie jak całego działu finansów, do kwestii księgowo-podatkowych było nagminne jeszcze w latach 90., jednak dynamiczna ewolucja środowiska biznesowego, jaka nastąpiła na początku obecnego stulecia, radykalnie odmieniła tę sytuację. Dzisiejszy CFO jest nie tylko finansowym profesjonalistą, ale także wszechstronnie wykształconym strategiem, który współzarządza przedsiębiorstwem i aktywnie wspiera jego rozwój. Poza wiedzą stricte ekspercką musi zatem wykazać się całym zestawem kompetencji zarządczo-biznesowych, których do tej pory od kadry działów finansowych nie wymagano. Z badania przeprowadzonego przez ACCA (Association of Chartered Certified Accountants) pośród 500 dyrektorów finansowych wynika, że oczekują oni od swoich pracowników nie tylko wiedzy branżowej, ale także umiejętności interpersonalnych, rozeznania w kulturze biznesu i solidnych podstaw etycznych.

Zobacz więcej

KUŹNIA EKSPERTÓW: Złożony proces zdobywania kwalifikacji sprawia, że członkami ACCA są kompleksowo uzdolnieni eksperci, a nie technicy o wąskim profilu zawodowym — zaznacza Magdalena Hernandez, Dyrektor Zarządzająca ACCA Emerging Europe. [FOT. WM]

— Poszukiwana jest przede wszystkim praktyczna wiedza o zarządzaniu zmianą i kulturą organizacyjną w firmie. To o tyle ważne, że dział finansów ma stały dostęp do informacji ze wszystkich obszarów działania organizacji, przez co może wywierać realny wpływ na decyzje biznesowe i wspierać zarząd w ocenie ryzyka — mówi Paweł Cygan, wiceprezes i dyrektor finansowy w Tauron Dystrybucja SA oraz wieloletni członek ACCA.

— Z administratora i kontrolera zasobów finansista stał się partnerem biznesowym, wpływającym bezpośrednio na strategię firmy, jej kształt i efektywne funkcjonowanie. Kompetencje pozafinansowe są mu potrzebne także z innych względów — coraz częściej obszar CFO łączy ze sobą także inne dyscypliny, np. zarządzanie pionem IT oraz czysto operacyjnymi procesami i projektami — dodaje Paweł Cygan.

Istotne zdolności społeczne

Co zwykle robi osoba, która już od kilku lat działa w biznesie i ma pewien zasób wiedzy teoretycznej oraz umiejętności praktycznych? Skupia się na rozwoju swojej specjalizacji, nie zwracając uwagi na inne kwestie istotne dla dalszego rozwoju zawodowego, np. zdobywanie interdyscyplinarnych kompetencji zarządczych czy profesjonalnych kwalifikacji zawodowych. Tymczasem w przyszłości to one mogą zadecydować o przebiegu jej kariery. — Ekspert w zakresie zarządzania finansami nie zastąpi specjalistycznego wykształcenia charyzmą i sztuką budowania relacji, ale to nie znaczy, że są mu one zbędne. Finansiści codziennie spotykają się z sytuacjami, których przebieg zależy właśnie od ich zdolności społecznych — mówi Magdalena Hernandez, Dyrektor Zarządzająca ACCA Emerging Europe. A ponieważ coraz częściej zajmują oni w firmach stanowiska strategiczne, ich skuteczność w tej dziedzinie jest nierzadko kluczowa dla przyszłości całego przedsiębiorstwa.

— Dzisiaj działy finansów to już nie tylko księgowi, ale przede wszystkim zespoły ludzi, którzy aktywnie wspierają biznes — mówi Katarzyna Ostap- -Tomann, Dyrektor Finansów i Kontrolingu w Cyfrowym Polsacie, także członkini ACCA.

— Kariera w finansach opiera się dzisiaj nie tylko na wiedzy fachowej czy umiejętności zarządzania zespołem, ale również umiejętności i chęci wspierania biznesu w codziennych działaniach, współpracy z działami sprzedaży czy marketingu oraz aktywnym promowaniu wiedzy finansowej w firmie — dodaje Katarzyna Ostap- -Tomann. Jej opinię podziela Paweł Cygan.

— Osoby pracujące w obszarze finansów i controllingu powinny szczególnie dbać o formę komunikacji, a zwłaszcza jej zrozumiałość. W tej branży precyzja przekazu i umiejętność rozpoznawania potrzeb rozmówcy jest sprawą kluczową — stwierdza wiceprezes Tauronu.

Niestety, nawet najpilniejsza nauka własna nie zastąpi doświadczenia i nie stworzy osoby kompetentnej w zakresie zarządzania. Najważniejsza w tego typu kształceniu jest obserwacja, długotrwała praktyka i poszukiwanie wzorców w doświadczonej kadrze menedżerskiej. Skuteczna okazuje się tutaj współpraca partnerska na zasadzie uczeń — mistrz. Stąd firmy coraz chętniej wspierają ideę mentoringu, a więc wspomagania młodych menedżerów przez ich starszych kolegów.

— Taka współpraca pozwala na efektywne przedyskutowanie poglądów i problematycznych zagadnień, a przez to budowanie wiedzy opartej na praktyce zawodowej bardziej doświadczonych kolegów i koleżanek. To znacząco przyspiesza rozwój kompetencji menedżerskich i wpływa na ugruntowanie wiedzy merytorycznej — wskazuje Paweł Cygan.

System mentoringu jest stosowany m.in. w procesie zdobywania kwalifikacji ACCA. Wymaga ona bowiem, aby prócz 14 egzaminów pisemnych kandydaci odbyli także trzyletnią praktykę zawodową pod okiem doświadczonego menedżera, najlepiej członka organizacji. Mentor ów wspomaga adepta przy kształtowaniu i realizacji celów, cały czas uważnie śledząc jego postępy. Jeśli dany kandydat na członka ACCA w momencie zaliczenia wszystkich egzaminów i modułu etycznego ma już wymagany przez organizację trzyletni staż w branży, to właśnie mentor może poświadczyć o jego umiejętnościach. Wybór mentora jest trudny, bowiem osoba taka musi znać zakres wykonywanej przez adepta pracy, orientować się w jego obowiązkach i blisko z nim współpracować. Najlepiej, aby był to bezpośredni przełożony kandydata, który może stale monitorować jego postępy.

— Dobry mentor chętnie dzieli się nie tylko swoją wiedzą fachową, ale również doświadczeniami w zarządzaniu i znajomością biznesu. To osoba, która potrafi ukierunkować swoich pracowników i wraz z nimi zaplanować ich rozwój zawodowy — dodaje Katarzyna Ostap-Tomann.

ACCA szkoli w zakresie kompetencji miękkich

Zdobycie kwalifikacji ACCA oznacza wejście na jeden z najwyższych profesjonalnych szczebli w świecie finansów. Ta przeszło stuletnia organizacja bowiem kształci osoby słynące ze specjalistycznej wiedzy, doskonałej znajomości kultury biznesu i nienagannej postawy etycznej. Stąd zajmują one najwyższe stanowiska w firmach i korporacjach na całym świecie. Są cenione przez pracodawców za kompetencje biznesowe, wiedzę i doświadczenie. ACCA zrzesza obecnie 162 tys. członków zamieszkujących 173 kraje świata. Kolejne 428 tys. osób jest w trakcie zdobywania kwalifikacji. Uzyskanie ich wymaga zdania 14 egzaminów w języku angielskim; w większości obejmują one rachunkowość finansową i zarządczą, ale także zawierają w sobie materiał dotyczący prawa i praktycznej wiedzy z zakresu podatków, audytu i analizy biznesowej. Kandydaci muszą także zaliczyć moduł dotyczący etyki w biznesie i odbyć co najmniej trzyletnią praktykę zawodową.

— Naszą misją jest rozwój wysoko wykwalifikowanej kadry finansowej. To osoby nie tylko świetnie wykształcone, ale także posiadające realne umiejętności z zakresu zarządzania, komunikacji czy planowania strategicznego, tak bardzo przydatne w środowisku nowoczesnego biznesu. Złożony proces zdobywania kwalifikacji sprawia, że członkami ACCA są kompleksowo uzdolnieni eksperci, a nie technicy o wąskim profilu zawodowym — zaznacza Magdalena Hernandez.

W ramach studiów do kwalifikacji ACCA dostępne są dwa moduły praktyczne wspierające rozwój kompetencji miękkich. Pierwszy skupia się na efektywnej komunikacji, drugi obejmuje relacje w środowisku pracy. Ubiegający się o kwalifikację ACCA mogą dzięki nim zapoznać się z różnymi stylami komunikowania, barierami komunikacyjnymi, mechanizmami rządzącymi formułowaniem opinii i sądów, technikami kształtowania relacji i moderowania wymiany myśli.

— Kompetencje miękkie są ważne we wszystkich obszarach biznesowych, bo nawet największy specjalista w danej dziedzinie nie osiągnie wiele, jeśli inni nie będą chcieli z nim współpracować. Umiejętność współpracy i słuchania ludzi, a także rzeczowego argumentowania swoich pomysłów, przydaje się w każdej sytuacji — komentuje Katarzyna Ostap-Tomann.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PARTNEREM SEKCJI JEST ACCA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu