KAS nie słucha podatnika

opublikowano: 15-10-2019, 22:00

Analiza Przedawnienie w praktyce nie działa, a dwuinstancyjność jest pozorna – tak w KPMG oceniają obecne kontrole i postępowania

Kontroli skarbowych jest mniej, ale stają się skuteczniejsze. Jednocześnie coraz trudniej jest przedsiębiorcom przedstawiać kontrolującym argumenty na obronę własnych racji — mówią eksperci KPMG w Polsce.

Gdy podatnik otrzyma negatywne rozstrzygnięcie jego odwołania, musi
zapłacić podatek. Jego zwrotu może dochodzić sądownie. Wpis może wynieść nawet
100 tys. zł. Czyli mimo racji podatnika odzyskanie podatku staje się
długotrwałe i kosztowne — mówi Wojciech Majkowski, dyrektor w zespole ds.
podatku CIT w KPMG w Polsce.
Zobacz więcej

KOSZTOWNE PROCESY:

Gdy podatnik otrzyma negatywne rozstrzygnięcie jego odwołania, musi zapłacić podatek. Jego zwrotu może dochodzić sądownie. Wpis może wynieść nawet 100 tys. zł. Czyli mimo racji podatnika odzyskanie podatku staje się długotrwałe i kosztowne — mówi Wojciech Majkowski, dyrektor w zespole ds. podatku CIT w KPMG w Polsce.

W swojej najnowszej analizie dotyczącej Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), jej celów, kierunków rozwoju i praktyki kontrolnej zwracają uwagę, że na wspomnianą rosnącą skuteczność działań skarbówki, służącą uszczelnianiu systemu podatkowego i zwiększaniu wpływów do budżetu państwa, wpływa wiele czynników.

— W praktyce kontrolnej w ostatnim czasie wiele się zmieniło. Celem było przyspieszenie postępowań i podniesienie ich jakości. Rozwija się informatyzacja urzędów, organy posługują się nowymi narzędziami do typowania podmiotów do kontroli i ich prowadzenia. Coraz chętniej stosują je do weryfikacji rozliczeń, gdy zidentyfikują nieprawidłowości — mówi Oskar Wala, menedżer w zespole ds. postepowań podatkowych w KPMG w Polsce.

Dane jak na dłoni

— Coraz lepszy jest też dostęp do danych podatników. W VAT wprowadzono raportowanie w JPK, który docelowo ma zastąpić deklarację VAT-owską. Działa już też STIR, czyli system kontroli rachunków bankowych. Jest też coraz szerszy wgląd do informacji chronionych uprzednio tajemnicą bankową. I — co ważne — dane, którymi dysponuje szef KAS, będą mogły być wykorzystywane przez inne organy — podkreśla Wojciech Majkowski, dyrektor w zespole ds. podatku CIT w KPMG w Polsce.

Informuje, że np. obowiązująca od przyszłego roku nowelizacja ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych pozwoli prezesowi UOKiK zweryfikować na podstawie danych z KAS, czy podatnik wywiązuje się z płatności wobec kontrahenta w ustawowych terminach. Ich niedotrzymanie podlega karze. W sporach o prawidłowość rozliczeń z fiskusem podatnicy znajdują się często na gorszej pozycji niż kiedyś. Przyczyniają się do tego m.in. ciągłe zmiany w procedurach podatkowych i przedłużające się postępowania. Zgodnie z prawem, np. kontrola celno-skarbowa powinna skończyć się bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu trzech miesięcy. W praktyce postępowania trwają nawet kilkanaście miesięcy, a termin załatwienia sprawy jest wielokrotnie przedłużany. Ponadto nierzadko podatników nie chroni nawet zapisane w prawie przedawnienie zobowiązań.

— Wystarczy, że urząd wszczął postępowanie w sprawie karnej skarbowej przed upływem przedawnienia, aby jego bieg został zawieszony. Przy czym dla takiego skutku nie muszą być od razu podejmowane jakiekolwiek czynności przez fiskusa — wyjaśnia Wojciech Majkowski.

1cae78be-dad3-11e9-8a34-2a2ae2dbcce4
Polityka gospodarcza
Nie uciekniesz przed skutkami polityki gospodarczej. Zapisz się na nasz newsletter, by nie przegapić newsów, analiz i komentarzy. Zamieniamy słowa polityków na pieniądze
ZAPISZ MNIE
Polityka gospodarcza
autor: Marcin Goralewski
Wysyłany raz w tygodniu
Marcin Goralewski
Nie uciekniesz przed skutkami polityki gospodarczej. Zapisz się na nasz newsletter, by nie przegapić newsów, analiz i komentarzy. Zamieniamy słowa polityków na pieniądze
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Problem również w tym, że mimo wynikającej z Ordynacji podatkowej zasady dwuinstancyjności postępowania podatkowego, w praktyce jest ona pozorna. W przypadku kontroli celno-skarbowej od decyzji wydanej przez naczelnika urzędu celno-skarbowego (UCS) podatnik może się odwołać do tego samego organu. Ostatnie doświadczenia przedsiębiorców pozbawiły ich już złudzeń, że urzędnik zakwestionuje swoje wcześniejsze stanowisko — bo, jak daje się niekiedy usłyszeć w urzędniczych żartach, byłby to przejaw… rozdwojenia jaźni. Niewiele lepiej dzieje się z kontrolami, w których odwołania od decyzji naczelników urzędów skarbowych trafiają do izb administracji skarbowej. Rzadko jednak są one zmieniane. Co najwyżej trafiają ponownie do rozpatrzenia w pierwszej instancji ze względu na uchybienia formalne.

„Z góry” przegrani

— Organy w zasadzie stoją oficjalnie na stanowisku, że podatnik czy reprezentujący go doradca podatkowy nie powinien się spodziewać szczególnej zmiany podejścia do wydanej mu decyzji. Można powiedzieć, że to przyspiesza postępowanie, ale w jedną stronę, bo sprawa szybciej trafia do sądu — mówi Anna Sińczuk, partner w zespole ds. podatku CIT w KPMG w Polsce.

Zaznacza, że w przeszłości organy drugiej instancji wydawały jednak takie decyzje, które nakazywały ponowną weryfikację sprawy.

— Wielokrotnie udawało się je wygrywać. Wtedy odwołania rozpatrywała izba skarbowa, która była odrębnym organem — podkreśla Dariusz Malinowski, partner w zespole ds. postępowań podatkowych w KPMG w Polsce.

Eksperci KPMG zwracają ponadto uwagę, że wiele obecnie wszczynanych spraw dotyczy transakcji biznesu i jego rozliczeń z fiskusem sprzed lat — i podczas takich postępowań organy podatkowe stosują interpretacje przepisów obecnie obowiązujących, czyli bardziej niekorzystnych. Podatnik musi tłumaczyć się z historycznych działań, z trudem odnajdując dowody do ochrony swoich racji. Nie są to przy tym rozmowy wyłącznie o prawnej ocenie tamtych zdarzeń, ale też ich ekonomicznym uzasadnieniu, co służy np. ustaleniu, czy ówczesne decyzje nie miały na celu unikania opodatkowania. Doradcy podatkowi zauważają, że organy KAS nie zawsze czują się związane nawet wyrokami sądowymi, wydając rozstrzygnięcia niezgodne z linią orzeczniczą sądów administracyjnych. Łódzki sąd odniósł się do tego krytycznie w jednym z tegorocznych wyroków (sygn. I SA/Łd790/19).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu