Kazali głosować, nie mówili, na kogo

Henryka Bochniarz, Aleksander Smolar, Jarosław Bełdowski
opublikowano: 2007-10-30 00:00

Inicjatorzy koalicji 21pazdziernika.pl — Forum Obywatelskiego Rozwoju, Fundacja im. Stefana Batorego i Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan — oświadczyli:

Powodem zawiązania społecznej koalicji, do której przyłączyło się ponad sto organizacji pozarządowych, było zachęcanie do udziału w wyborach (w 2005 r. wskaźnik frekwencji lokował nas na liście pięciu krajów o najniższej frekwencji na świecie). Przygotowując kampanię, koalicja 21pazdziernika.pl nie miała innych intencji niż obywatelska troska o los polskiej demokracji.

W ramach kampanii wykorzystywane były dwie linie — obok „Zmień kraj. Idź na wybory”, była również linia „Parlament — zrób to sam”, a także spoty telewizyjne „Nie pękaj. Dokonaj wyboru”. Celem tej różnorodności było dotarcie do wielu grup społecznych oraz stworzenie mediom wyboru. I media z tego wyboru skorzystały.

Koalicja 21pazdziernika.pl zwracała się dwukrotnie do Państwowej Komisji Wyborczej (PKW) z prośbą o jej opinię w sprawie kampanii: przed rozpoczęciem emisji spotów oraz w piątek 19 października 2007 r. przed emisją spotów w czasie ciszy wyborczej. W obu przypadkach pisemna odpowiedź PKW stwarzała mediom prywatnym i publicznym formalne podstawy do emisji materiałów, „pod warunkiem że w akcji tej nie będą się publicznie prezentowały osoby reprezentujące określone komitety wyborcze lub kandydujące w wyborach”.

Henryka Bochniarz Aleksander Smolar Jarosław Bełdowski