KE ukarała producentów łożysk do samochodów

PAP
opublikowano: 19-03-2014, 12:25

Komisja Europejska ukarała 953 mln euro producentów łożysk do aut osobowych i ciężarowych za zmowę kartelową. Grzywny zapłacą dwie firmy europejskie i trzy japońskie. Ukarano jeszcze jedną firmę japońską, ale nie zapłaci grzywny, bo ujawniła istnienie kartelu.

Jak poinformowano w środowym komunikacie KE, ukarane firmy to szwedzka grupa SKF, niemiecka Schaeffler, a także cztery korporacje z Japonii - JTEKT, NSK, NFC oraz NTN z jej francuską filią NTN-SNR. Łączna kara nałożona na firmy wyniosła 953 mln 306 tys. euro.

KE uzasadniła, że firmy te przez ponad siedem lat "potajemnie" koordynowały swoje strategie cenowe wobec klientów z sektora motoryzacyjnego - od kwietnia 2004 roku do lipca 2011 roku. "Firmy biorące udział w tym kartelu koordynowały +przerzucanie+ wzrostu cen stali na swoich klientów z branży motoryzacyjnej (...) Następowało to poprzez wielostronne, trójstronne i dwustronne kontakty" - podkreślono w komunikacie. Wielkość rynku łożysk samochodowych w UE szacowana jest na co najmniej 2 mld euro rocznie.

Grzywna nie została nałożona na japońską firmę JTEKT, która - jak podkreślono - skorzystała z immunitetu, ponieważ współpracowała z KE i ujawniła istnienie kartelu. Uniknęła więc kary w wysokości 86 mln euro.

Z kolei dla NSK, NFC, SKF i Schaeffler grzywny zostały obniżone ze względu na współpracę w trakcie dochodzenia. Jak zaznaczono, przedstawione przez nie dowody przyczyniły się do udowodnienia istnienia kartelu.

Wszystkie firmy zgodziły się na rozstrzygnięcie sprawy przed KE i ich kary dodatkowo obniżono o 10 proc.

Ostateczna grzywna dla NSK to 62,4 mln euro, dla NFC - 3,9 mln euro, dla SKF - 315 mln euro, dla Schaeffler - 370 mln euro i dla NTN 201 mln euro.

Jak podkreślił komisarz UE ds. konkurencji Joaquin Almunia, środowa decyzja komisji to kolejny krok w walce z kartelami na rynku części samochodowych, po sankcjach nałożonych m.in. na producentów przewodów elektrycznych i pianki wykorzystywanej w fotelach samochodowych. Komisarz wyraził też nadzieję, że grzywny nałożone na formy zniechęcą je do angażowania się w tego rodzaju nielegalnego zachowania i pomogą przywrócić konkurencję w branży.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane