Kiedy komunikacja jest na wagę złota

Jan Kaliński
opublikowano: 2006-03-21 00:00

Portal korporacyjny podnosi efektywność działania pracowników, zwiększa trafność decyzji i upraszcza porozumiewanie się w firmie.

— Portal korporacyjny jest narzędziem zarządzania wiedzą. Wysoce zintegrowanym systemem informacyjnym, który łączy wszystkie występujące w organizacji aplikacje, jednocześnie stając się punktem dostępu do informacji i funkcjonalności potrzebnych pracownikom, partnerom i klientom, niezależnie od miejsca czy urządzenia dostępowego. Odpowiednio zaprojektowany, dzięki zebraniu w jednym miejscu wszystkich danych, umożliwia ich przetworzenie oraz publikację w ściśle spersonalizowanej pod potrzeby określonego użytkownika formie.

Celem portalu korporacyjnego jest poprawienie efektywności działania pracowników przez zwiększenie trafności podejmowania decyzji, dzięki możliwości dotarcia do niezbędnych informacji. Podaje się, że tradycyjnie nawet do 30 proc. czasu przeznaczamy na wyszukiwanie cennej informacji i trafiamy na nią w 50 proc. — informuje Marek Hawrusik, kierownik projektu w ZETO Poznań.

Ale na razie tylko nieliczne firmy decydują się wdrażać portal korporacyjny kompleksowo.

— Najczęściej portale firmowe nie wykorzystują wszystkich funkcjonalności dostępnych w tym rozwiązaniu — nie zawierają jednocześnie stref interaktywnych dla klientów i dla pracowni ków — twierdzi Zbigniew Osiński, dyrektor marketingu Contium.pl

Portale korporacyjne firm są najczęściej rozwinięciem intranetu.

— Wdrożenie systemu ERP, CRM, SRM bądź business intelligence to również wdrożenie portalu korporacyjnego — potwierdza Jacek Bugajski, business solution architect w SAP Polska.

Drogi ewolucji

Podobieństwo portalu korporacyjnego do strony WWW wynika z faktu, iż wizualizacja informacji zawartych w portalu odbywa się za pomocą przeglądarki internetowej. Natomiast intranet jest siecią wewnętrzną, w której komunikują się pracownicy przy użyciu narzędzi typu poczta elektroniczna, system zarządzania dokumentami, grupy dyskusyjne itp.

Portal wiąże ze sobą intranet, ekstranet i internet firmowy.

— Rozwiązania portalowe ewoluują od malutkich wysepek, jakimi były niegdyś wśród rozwiązań intranetowych, do globalnych multiportali, które obsługują procesy biznesowe zachodzące wewnątrz organizacji, jak również poza jej granicami. Ułatwiają współpracę z dostawcą. Dla klienta są nieocenionym źródłem pomocy — opisuje Jacek Bugajski.

Drugą możliwością rozwoju jest unowocześnianie stron internetowych — od zwykłej, opartej na języku HTML, wizytówki firmy, do kompleksowego portalu korporacyjnego stworzonego za pomocą zaawansowanych języków programistycznych.

Źródło wiedzy

Dla firm, które skupiają się na strefie przeznaczonej dla klientów, oczywistą funkcją portalu będzie promocja własnego przedsiębiorstwa. Oczywiście nie jedyną.

— Nasza firma chce pomagać w prowadzeniu zdrowego stylu życia. Portal odwiedzany jest przez wiele osób interesujących się zdrowiem — mówi Joanna Fajkowska z firmy Medicover.

Ważne by w portalu poruszać się intuicyjnie, to duże ułatwienie dla klientów. Większość portali umożliwia spersonalizowanie wyglądu, czyli identyfikację klienta i zawieranie z nim konkretnej umowy (rezerwacje, transakcje kupna, komunikowanie się z określonym pracownikiem). Operatorzy komórkowi przez swoje strony internetowe zapewniają klientowi praktycznie kompleksową obsługę.

— Jeżeli przyjmiemy, że portal jest centralną składnicą wiedzy organizacji, to nie może być zależny od struktury organizacji. Oczywiste jest, że dostęp do poszczególnych poziomów wiedzy będzie zależeć od pełnionych funkcji. Należy jednak pamiętać, że czerpanie z zasobów przedsiębiorstwa i poprawa efektywności jego działania dotyczy każdego pracownika, który zapewne uczestniczy w różnych projektach. Dlatego też, jeżeli budowę portalu musimy odnieść do struktury, to można powiedzieć, że portal korporacyjny odzwierciedla płaską strukturę zadaniową — twierdzi Marek Hawrusik.

Narzędzie współpracy

Sektorem, który docenił możliwości nowych rozwiązań, jest branża medyczna. Witryny firm medycznych to coraz częściej wirtualne przychodnie.

— Nasi klienci mogą umówić się na wizytę online, przeglądać grafiki lekarzy pracujących w naszym centrum, wyrazić swoją opinię na temat obsługi za pośrednictwem ankiet internetowych. Także skorzystać z interaktywnych narzędzi, np. mapek, kalkulatorów medycznych, almanachu zdrowia czy encyklopedii leków — informuje Joanna Fajkowska.

— Funkcjonalność portalu korporacyjnego najbardziej doceni kadra zarządzająca oraz pracownicy lub grupy zadaniowe działające pod presją czasu, a w celu podjęcia decyzji muszą zebrać wiele informacji z różnych źródeł. Zaawansowane portale korporacyjne wspierają takie osoby pomocą np. w postaci portletów, które prezentują w syntetycznej formie, przetworzone i stricte personalizowane informacje, wyświetlając je na komputerze, palmtopie czy telefonie komórkowym — tłumaczy Marek Hawrusik