W Północnej Izbie Gospodarczej (PIG) zrzeszonych jest około 70 firm i instytucji świadczących usługi kreatywne i reklamowe. Tę siłę postanowiono wykorzystać, by wzmocnić pozycję branży w regionie i zwiększyć jej konkurencyjność w skali kraju. Maciej Borowy, dyrektor handlowy w szczecińskiej firmie Butterfly Gadżety Reklamowe, współpracujący również z Polską Izbą Artykułów Promocyjnych, wyszedł z oddolną inicjatywą powołania przy PIG Klastra Reklamowego. Chce zachęcić lokalnych przedsiębiorców do wspólnego działania na rzecz integracji, jego zdaniem bardzo rozdrobnionego rynku.
Siła grupy
— Współpraca branży pozwoli na lepsze wykorzystanie potencjału kreatywnego i technologicznego lokalnych firm, co w przyszłości będzie można spożytkować choćby przy ich promocji na sąsiadujących rynkach państw skandynawskich i Niemiec. Łatwiej pozyskać kontakty za pośrednictwem stowarzyszenia niż w pojedynkę — zaznacza Maciej Borowy.
Klaster ma zapewniać przedsiębiorcom m.in. wsparcie prawne, organizacyjne i know-how, a także ułatwiać współpracę ze środowiskiem naukowym i artystycznym,a co najważniejsze — z instytucjami publicznymi i samorządem.
— Przy PIG już od ośmiu lat działa Zachodniopomorski Klaster Budowlany. Jego sukcesy dodają wiary w powodzenie projektu, ale zdaję sobie sprawę, że budowa podobnych struktur na regionalnym rynku reklamy będzie wymagała czasu i sporej pracy, a także zażegnania wszelkich animozji między konkurentami — dodaje Maciej Borowy.
Echo z rynku
Podobny koncept w 2006 r. powstał w Lesznie w woj. wielkopolskim, gdzie z inicjatywy lokalnych przedsiębiorców założono Klaster Poligraficzno-Reklamowy. Organizacja zrzesza 27 firm z subregionu leszczyńskiego. Ich współpraca skoncentrowana jest na zwiększaniu konkurencyjnościsektora, a także podnoszeniu poziomu technologicznego i organizacyjnego wewnątrz poszczególnych podmiotów.
— Pośrednictwo klastra już pozwoliło kilku naszym firmom pozyskać partnera do realizacji projektów badawczo-rozwojowych. A co najważniejsze, udało się nam zjednoczyć środowisko i wypracować sieć biznesowych powiązań wewnątrz stowarzyszenia — mówi Cezary Główka, prezes Klastra Poligraficzno-Reklamowego w Lesznie.
Pełni zapału są też przedsiębiorcy z zachodniopomorskiego. Po pierwszym spotkaniu chęć dołączenia do organizacji zadeklarowało już kilkadziesiąt firm z sektora reklamowego. Dopinana jest więc część formalna przedsięwzięcia. W najbliższym czasie powstaną regulamin klastra i program działania do końca 2013 r.
OKIEM EKSPERTA
Konsolidacja w reklamie
JOANNA MARKIEWICZ
główny doradca ds. projektów badawczych i rozwojowych w PIG
Zachodniopomorski rynek reklamy jest duży, jednak naszym przedsiębiorcom nie udało się jeszcze wypracować silnej pozycji w kraju. Pewnie z tego powodu lokalne władze, realizując projekty miejskie, częściej angażują warszawskie agencje reklamowe. Powstanie w regionie Klastra Reklamowego to pierwszy krok do zmiany tej sytuacji. Problemem jest też duże rozproszenie firm w regionie. Większość to mikroi małe przedsiębiorstwa, zajmujące się marketingiem czy grafiką komputerową. Pojedynczo niewiele mogą zwojować, ale działając w konsorcjum, nawet one są w stanie stawać do przetargów publicznych. O taką konsolidację chcemy zawalczyć z pomocą klastra.
Liczy się współpraca
Klaster to geograficzne skupisko powiązanych ze sobą firm czy jednostek usługowych działających w pokrewnych sektorach, przez co jednocześnie konkurują i współpracują ze sobą. Łączą siły dla zwiększenia przepływu wiedzy i innowacji, a także dopasowania i wykorzystanie zasobów dostępnych w danej lokalizacji. Działanie w grupie ułatwia pokonywanie barier administracyjnych i handlowych, wspomaga transfer technologii, a także zapewnia łatwy dostęp do sieci powiązań i kontaktów partnera. Prawo nie określa formy organizacyjnej klastra.
Dla każdego*
Branża budowlana
Gdański Klaster Budowlany
Wschodni Klaster Budowlany
Klaster Innowacji Budowlanych
Branża spożywcza
Klaster Spożywczy Południowej Wielkopolski — Stowarzyszenie w Kaliszu
Polski Klaster FMCG
Lubelski Klaster Branży Spożywczej
Branża usługowa
Klaster targowo-kongresowo-usługowy „Grono Targowe Kielce”
Opolski Klaster Turystyczny „Kraina mlekiem i miodem płynąca”
Klaster restauratorów i hotelarzy
Branża przemysłowa
Innowacyjny Klaster Przemysłowy Stowarzyszenie Producentów Komponentów Odlewniczych „Kom-Cast”
Bydgoski klaster przemysłowy
Optoklaster — Mazowiecki Klaster Innowacyjnych Technologii Fotonicznych
Branża technologiczna
Mazowiecki Klaster Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych (ICT)
Klaster Zielonych Technologii
Euro-Centrum Klaster Technologii Energooszczędnych
* przykłady klastrów