Klienci planują ograniczyć wydatki na święta

Justyna Klupa
opublikowano: 2022-11-02 20:00

Wzrost cen sprawia, że konsumenci zapowiadają oszczędności podczas świątecznych zakupów. Szansą na poprawę wyników sprzedaży będą Black Friday i Cyber Monday.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jak wzrost cen wpłynie na decyzje zakupowe konsumentów?
  • Gdzie klienci będą dokonywali zakupów prezentów świątecznych?
  • W jaki sposób firmy mogą walczyć ze spadkiem sprzedaży?
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Coraz wyższe ceny utrzymania sprawiają, że klienci zmieniają nawyki zakupowe - wydają mniej, co z kolei wpływa na spowolnienie handlu. Mniejszy budżet na wydatki będzie determinował decyzje konsumentów podczas tegorocznych zakupów świątecznych - wynika z badania przeprowadzonego przez Channel Factory.

63 proc. ankietowanych konsumentów zapowiada, że będzie szukało oszczędności podczas zakupów bożonarodzeniowych prezentów. Natomiast 35 proc. badanych deklarowało, że w tym roku przeznaczy mniej pieniędzy na osobę, ale wręczy podarunki tej samej grupie osób, co w ubiegłe święta. Z kolei 23 proc. ankietowanych odpowiedziało, że zamierza ograniczyć zarówno wydatki na osobę, jak i liczbę obdarowanych osób.

Równocześnie prawie połowa badanych konsumentów przyznała, że oszczędności będzie szukać przede wszystkim podczas zakupu popularnych produktów, których ceny są wyższe od przeciętnych – dotyczy to m.in. perfum, biżuterii i akcesoriów technologicznych. Z kolei 33 proc. planuje zmniejszyć wydatki na rozrywkę okołoświąteczną, a 32 proc. konsumentów zamierza ograniczyć nakłady pieniężne na żywność i napoje.

Raport z badania Channel Factory wskazuje, że ponad połowa klientów będzie kupowała na wyprzedażach, a blisko 20 proc. wybierze sklepy z tańszym asortymentem. Można się spodziewać, że zmiany nawyków zakupowych konsumentów wpłyną negatywnie na handel i dochody sprzedawców. Przedsiębiorcy już teraz powinni pomyśleć o tym, w jaki sposób mogą zrekompensować sobie tę stratę.

Poznaj program “VII Customer Experience Transformation”, 12-13 grudnia 2022, Warszawa >>

– Konsumenci w dalszym ciągu chcą świętować i dzielić się prezentami z taką samą liczbą osób, jak w ubiegłym roku. Jednak ze względu na wzrost kosztów życia wielu z nich nie może sobie na to pozwolić - lub zamierza to robić, ale w ramach mniejszego budżetu. Te zachowania powodują, że w nadchodzące święta wielu sprzedawców będzie musiało przemyśleć swoje podejście handlowe – zdecydować się na rabaty czy wyprzedaże lub, jak sugeruje badanie, pomyśleć o prezentach grupowych – mówi Lauren Douglass, starszy wiceprezes ds. marketingu w Channel Factory.

Szansą dla sprzedawców e-commerce mogą okazać się zbliżające Black Friday i Cyber Monday - zwłaszcza że wielu konsumentów deklaruje, że dokona zakupów online właśnie podczas corocznego weekendu wyprzedaży.