Klient może przyjść na gotowe

opublikowano: 13-07-2012, 10:17

Mieszkania od dewelopera wielu klientom wciąż kojarzą się ze stresem związanym z oczekiwaniem na ukończenie inwestycji. Nie każdy może, bądź też nie ma ochoty czekać na mieszkanie. Czy w tym wypadku alternatywą jest tylko rynek wtórny? Otóż niekoniecznie.

Od czasu boomu mieszkaniowego, gdy mieszkania wyprzedawane były już na etapie tzw. dziury w ziemi wiele się zmieniło. Jedną z bardziej widocznych zmian jest możliwość kupna mieszkania w budynkach oddanych do użytkowania. Oczywiście należy liczyć się z tym, iż tego rodzaju oferta jest zwykle przebrana z najatrakcyjniejszych mieszkań oraz trzeba jeszcze doliczyć czas niezbędny na wykończenie. W dalszym ciągu nie zmienia to jednak faktu, iż może być ona interesująca dla osób, które nie chcą długo czekać z przeprowadzką na swoje.
Analitycy działu badań i analiz firmy Emmerson sprawdzili jaka jest dostępność gotowych mieszkań w cyklicznie monitorowanych przez nich miastach. Na koniec czerwca 2012 r. było ponad 12,3 tys. mieszkań, które znajdują się w już zakończonych inwestycjach deweloperskich. To o niecałe 300 mieszkań mniej niż na koniec I kw. 2012 r.

A jak sytuacja prezentuje się na poszczególnych rynkach? Otóż na początku należy zaznaczyć, iż liczba gotowych mieszkań jest w dużym stopniu pochodną wielkości rynku. Dlatego też nie ma nic dziwnego w tym, iż gotowych mieszkań w Warszawie jest więcej niż wszystkich mieszkań oferowanych aktualnie w Poznaniu.
Ciekawsze powinno okazać się zatem zestawienie udziałów tego rodzaju mieszkań w całkowitej ofercie. Tym bardziej, iż udział gotowych mieszkań jest jednym ze wskaźników obrazujących kondycję rynku. Jeśli jest on wysoki oznacza to, iż mieszkania oferowane przez deweloperów nie są dostosowane do możliwości i/lub preferencji potencjalnych klientów. Jeśli jest on niski, to znaczy że deweloperzy dobrze zidentyfikowali istniejące na lokalnym rynku zapotrzebowanie i co ważniejsze potrafili na nie także właściwie odpowiedzieć.

Według wyników przeprowadzonego monitoringu obecnie na relatywnie największy wybór gotowych mieszkań mogą liczyć mieszkańcy Katowic. Prawie 45 proc. wszystkich oferowanych w tym mieście mieszkań na rynku pierwotnym stanowią lokale gotowe. W Poznaniu jest to co trzecie mieszkanie. Po drugiej stronie mamy Kraków i Wrocław, gdzie ukończone mieszkania stanowią odpowiednio 16 i 17 proc.


Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane