Czytasz dzięki

Klient nie wybacza spadku jakości

opublikowano: 30-06-2015, 00:00

Konsumenci są lojalni wobec marek, ale do czasu. Nawet chwilowe obniżenie lotów powoduje zwrot ku innej marce.

Dobra marka Polakom najczęściej kojarzy się z dobrą jakością — wynika z badania ARC Rynek i Opinia na zlecenie Superbrands, przeprowadzonego na 15742 Polakach. Ufają oni wybranym przez siebie markom, o ile do tej pory się na nich nie zawiedli i nie zmieniły się one pod względem cech produktu na gorsze. Do takich marek są przywiązani i korzystając z nich, czują się bezpiecznie. Wysoka jakość oraz dotychczasowe doświadczenie z marką są też dla nich drogowskazem.

Czują komfort, jeśli nie muszą zapoznawać się z całym dostępnym na rynku asortymentem, a mogą wybrać markę, która na pewno ich nie zawiedzie. Kontynuując zakup, stają się tym samym lojalni i chętniej polecają markę swoim znajomym. To nie sprawdza się jednak w każdej kategorii produktów. Dobrze działa w segmencie elektroniki użytkowej, ale gorzej w branżach, takich jak banki, ubezpieczenia, firmy energetyczne czy dostawcy multimediów. Polacy rzadziej też je polecają. Wynika to z faktu, że ta współpraca jest długotrwała i w efekcie w większym stopniu narażona na kryzysowe sytuacje, np. błąd w rachunku, chwilowy spadek jakości. A konsumenci obniżenie jakości zauważają od razu. Wtedy tracą zaufanie do marki i natychmiast chcą ją zastąpić inną. Lojalność wobec marki zależy też jednak od wielu innych czynników, m.in. od wieku konsumentów.

— W uproszczeniu, im młodsza grupa, tym mniej jest lojalna. Dlatego też tworzenie marek dla młodych ludzi jest tak karkołomnym zajęciem: marka musi z jednej strony ewoluować, by nie starzała się zbyt szybko, a z drugiej zachować szczerość i autentyczność, która poddawana jest ciężkiej próbie przy każdej zmianie — tłumaczy Krzysztof Najder, założyciel firmy doradczej Stratosfera, doktor psychologii.

Badanie pokazuje także, że w różnych branżach Polacy do marek przywiązują się z różnych powodów. W przypadku słodyczy mogą to być dobre skojarzenia, np. z miło spędzonego czasu z przyjaciółmi lub rodziną. Czasem kryterium wyboru są także wspomnienia z dzieciństwa.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane