— Sprzęt klimatyzacyjny stosuje się najczęściej w siedzibach firm, dużych sieciach handlowych oraz wielkopowierzchniowych centrach magazynowych — mówi Łukasz Mazurczak, z działu zarządzania nieruchomościami Cushman & Wakefield.
Zapotrzebowanie na urządzenia regulujące temperaturę jest jednak znikome w przypadku lokali niekomercyjnych.
— Klimatyzacja w mieszkaniach prywatnych to ciągle oznaka luksusu — mówi Tomasz Kotruchow z firmy Fonko.
Regulator dla korporacji
W biurowcach i galeriach handlowych najczęściej stosuje się systemy centralnego nawiewu powietrza oraz urządzenia wspomagające.
— Pozwalają one na dogrzanie lub schłodzenie pomieszczenia zależnie od potrzeb jego użytkowników. Do dodatkowych rozwiązań, instalowanych na życzenie klientów, należy m.in. chłodzenie serwerowni — mówi Łukasz Mazurczak.
Tomasz Kotruchow dodaje, że polscy klienci szukają coraz bardziej zaawansowanychurządzeń, częściej zwracają uwagę także na ich estetykę. Potwierdza przy tym, że niewielkie zainteresowanie montażem sprzętu klimatyzacyjnego w lokalach prywatnych wynika m.in. ze specyfiki polskiego klimatu.
— Okres upałów jest krótki i przypada na czas urlopów. To dodatkowo zmniejsza zapotrzebowanie na klimatyzację w mieszkaniu — mówi Tomasz Kotruchow. Również deweloperzy nie widzą szczególnego zainteresowania urządzeniami regulującymi ciepło w obiektach niekomercyjnych.
— Zainteresowanie nabywców mieszkań instalacjami klimatyzacyjnymi jest niewielkie. Z myślą o wprowadzeniu takiego sprzętu został jednak zaprojektowany jeden z budynków na osiedlu Winnica w Toruniu — mówi Igor Pawłowski, prezes firmy Budlex.
Eksperci przypuszczają, że dotykające Polskę coraz częściej anomalie pogodowe, a w szczególności upalne lata i ostre zimy, wpłyną na wzrost zapotrzebowania na nowoczesny sprzęt klimatyzacyjny. W biurach i sklepach jego instalowanie już stało się normą, bo ich najemcy oczekują komfortowych warunków pracy.
Choć klimatyzatory kojarzą się jedynie z chłodzeniem umożliwiają również dogrzewanie pomieszczeń nawet przy temperaturze zewnętrznej na poziomie -15°C. Zdaniem ekspertów, klimatyzacja w biurze wpływa na wzrost produktywności pracowników. W centrum handlowym poprawia natomiast obroty sklepów. Wpływa więc także na przychód właściciela takiego obiektu.
Kto za to płaci
W przypadku obiektów komercyjnych, koszt zakupu urządzeń klimatyzacyjnych i grzewczych ponosi właściciel.
— Cena dodatkowego sprzętu, montowanego na życzenie najemców wpływa na wysokość czynszu i opłat eksploatacyjnych — mówi Łukasz Mazurczak.
Wojciech Wiatr z firmy Centrowent tłumaczy, że dobór odpowiedniego sprzętu zależy m.in. od wielkości pomieszczenia, jego usytuowania, przeszklenia, liczby przebywających w nim osób oraz mocy zainstalowanych w nim urządzeń i oświetlenia.