KNF wprowadziła zbiór zasad reklamy instytucji finansowych

Presserwis
opublikowano: 09-10-2008, 07:54

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) zakończyła prace nad zbiorem zasad reklamowania się banków, funduszy inwestycyjnych i firm ubezpieczeniowych. 

O opracowaniu takiego zbioru poinformowały środowe dzienniki. Niektóre pisały, że KNF chciałaby mieć prawo zakazu emisji nierzetelnej reklamy banku, a nawet karania. Przedstawiciele KNF twierdzą, że na przyspieszenie prac nad zbiorem zasad reklamowania się nie miały wpływu reklamy np. lokat w PKO BP, w sprawie których KNF prowadzi postępowanie – podkreślają, że już wcześniej Komisja zwracała uwagę na reklamy wprowadzające w błąd, m.in. Banku Millennium czy Getin Banku. Jednak fakt, że właśnie jesienią nasiliły się reklamy instytucji finansowych kuszące wysokim oprocentowaniem oszczędności, zapewne nie pozostał bez wpływu na prace KNF.

Pierwszy zbiór zasad, który dotyczył tylko funduszy inwestycyjnych, wszedł w życie 3 lipca 2007 roku. Natomiast 2 października br. KNF opublikowała zbiór zasad dotyczących usług bankowych i ubezpieczeniowych – nie mają one mocy prawnej, ułatwiają jednak skonstruowanie reklamy zgodnej z prawem. Chodzi m.in. o jednoznaczne przedstawianie ofert, używanie powszechnie zrozumiałej terminologii, a w przypadku banków - podawanie rzeczywistego oprocentowania lokat i kredytów w stosunku rocznym.

Jednak nie jest tak, że KNF nie ma możliwości karania za nieuczciwe reklamy – i właśnie zapowiada, że kończy z pobłażliwym traktowaniem takich reklamodawców. Mianowicie KNF może już nałożyć karę finansową na towarzystwa ubezpieczeniowe, fundusze inwestycyjne i banki nieprzestrzegające obowiązującego prawa. KNF stosuje istniejące regulacje: w przypadku banków - prawo bankowe, w przypadku towarzystw ubezpieczeniowych - ustawę o działalności ubezpieczeniowej, w przypadku funduszy inwestycyjnych - ustawę o funduszach inwestycyjnych. Ponadto ma obowiązek stosować zapisy ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, jeśli banki, towarzystwa ubezpieczeniowe i fundusze inwestycyjne stosują nieuczciwą reklamę.

Maksymalny wymiar kary, którą może nałożyć KNF, zależy od instytucji. W przypadku banków maksymalna kara finansowa wynosi 1 mln zł, funduszy - 0,5 mln zł, a towarzystw ubezpieczeniowych - 0,5 proc. składki zebranej w poprzednim roku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Presserwis

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / KNF wprowadziła zbiór zasad reklamy instytucji finansowych