Kolej na cyfryzację

Operator torów usprawnia swoją działalność przy pomocy systemów IT. Ostatnio wdrożył analitykę kadr i płac

Autobus, samolot czy pociąg? — to pytanie coraz częściej zadaje sobie Kowalski przed podróżą. W PKP Polskich Liniach Kolejowych (PLK) nie lekceważą rynkowej konkurencji. Świadczą o tym np. niedawne zapewnienia operatora o poprawie punktualności składów pasażerskich. A także plan przeznaczenia w tym roku 11 mln zł na kolejne pojazdy i nowy pociąg ratownictwa technicznego. Równie zacięta walka trwa na polu tzw. transformacji cyfrowej. Jedną z jej ostatnich odsłon jest informatyzacja HR.

Zobacz więcej

WSPÓŁPRACA: Powiedzieć, że wdrożenie w PKP PLK było wymagające, to nic nie powiedzieć. Gdyby nie zaufanie do naszych fachowców i zaangażowanie klienta, lepiej byłoby sobie darować to wyzwanie — mówi Radosław Frańczak, partner zarządzający SID Group. Fot. Marek Wiśniewski

Wyścig z czasem

Usprawnić działania kadrowe i obieg dokumentacji personalnej, dać pracownikom elektroniczny dostęp do pasków płacowych, wniosków urlopowych i modułu delegacyjnego, a tym samym — ograniczyć papierologię. Przed takim wyzwaniem stanął zarządca sieci kolejowej, zatrudniający prawie 40 tys. osób. Środkiem do celu był wybór informatycznego systemu wsparcia działań personalnych. PKP PLK postawiły na SAP HCM (ang. human capital management) na platformie HANA — dzięki tzw. technologii in-memory zapewnia ona błyskawiczny dostęp do danych i analiz. Wdrożenie trwało 12 miesięcy. Przeprowadziła je spółka SID Group, polski partner niemieckiego potentata technologicznego SAP. Grażyna Blicharz, dyrektor biura spraw pracowniczych w PKP PLK, mówi o rekordowym tempie prac, zważywszy na ich skalę, wielkość firmy i złożonośćjej wewnętrznych regulacji. O skomplikowaniu przedsięwzięcia decydował też ogromny zbiór danych, który domagał się profesjonalnego przetwarzania. W dodatku wszystkie prace trzeba było wykonać równolegle z bieżącymi zadaniami.

— Sukces świadczy o wytrwałości, zmyśle twórczym i nieprzeciętnym zaangażowaniu przedstawicieli dostawcy systemu i pracowników PKP PLK — uważa Grażyna Blicharz. A było to 100 konsultantów SID i 770 przedstawicieli kolejowego giganta. Opracowano 1150 stron specyfikacji biznesowych i 10 300 scenariuszy testowych. Przeprowadzono migrację 225 mln rekordów danych. Napisano ponad 2100 stron instrukcji użytkowników końcowych. Wykonano 730 zadań w ramach planów startów produkcyjnych.

Kompetencje i brawura

Radosław Frańczak, partner zarządzający SID Group, informuje, że to pierwsze wdrożenie HCM na platformie SAP HANA w polskiej branży kolejowej. A zarazem zwieńczenie wieloletnich doświadczeń integratorskich jego spółki. Zadanie — twierdzi — obarczone było dużym ryzykiem. Ciągły wyścig z czasem oznaczał dla zespołu wielki wysiłek. Ale z drugiej strony, nie wyobraża sobie zaangażowania w coś, co trąci rutyną. — Połączyliśmy nasze kompetencje z najnowszymi technologiami, ale przede wszystkim z biznesową odwagą, która — zdanie sceptyków — zahaczała o brawurę. Moduł płacowy standardowo na rynku wdraża się przez dwa lata. Nam zajęło to tylko rok — cieszy się Radosław Frańczak. „Ludzie uwielbiają fakty, liczby i statystyki” — pisze Jeff Bulla, jeden z guru marketingu cyfrowego. Ale nie wszyscy kochają cyferki.

Wielu woli kolorowe obrazki, wykresy, infografiki. Wizualizację danych w czasie rzeczywistym oferuje kompatybilne z SAP HANA oprogramowanie SAP Crystal Dashboard Design — samoobsługowe narzędzia analityczne, zwane kokpitami menedżerskimi, pozwalają decydentom wybrać z tysięcy wskaźników te najważniejsze w danej chwili. Pośpiech rzadko służy jakości. W przypadku wdrożenia w PKP PLK jest inaczej — zapewnia Grażyna Blicharz.

Przyniosło ujednolicenie, uproszczenie i zautomatyzowanie procesów kadrowo-płacowych, a tym samym korzyści finansowe i organizacyjne. — W znacznym stopniu zwiększyło się bezpieczeństwo rozliczania i wypłat wynagrodzeń, a zmniejszyło ryzyko kar finansowych i innych sankcji za niedopełnienie obowiązków pracodawcy — tłumaczy dyrektor Blicharz.

Walka o pasażerów

Informatyzacja, obejmująca wewnętrzne procesy, ale przede wszystkim infrastrukturę i tabor kolejowy, to na świecie standard.

— Jeszcze kilka lat temu wartość elektroniki i sprzętu informatycznego w typowym pociągu stanowiła 1 proc. jego wartości. Teraz sięga nawet 20 proc. i ciągle rośnie — potwierdza Jash Bansidhar, odpowiedzialny za europejski rynek internetu rzeczy w firmie Advantech, dystrybutora komputerów przemysłowych. Jak w międzynarodowy standard wpisują się PKP PLK? Wdrożenie oprogramowania HCM to jedna z wielu inicjatyw. Systemy IT obejmują w zasadzie wszystkie sfery działalności spółki. Dzięki nim coraz sprawniej układa rozkłady jazdy i zarządza ruchem kolejowym, oferuje czytelne informacje dla podróżnych i zwiększa bezpieczeństwo — deklaruje zarząd.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Kolej na cyfryzację