Kolej na właściwym torze

Katarzyna KapczyńskaKatarzyna Kapczyńska
opublikowano: 2015-02-05 00:00

Przewozy Regionalne wreszcie mają operacyjny zysk. Do szczęścia potrzeba jeszcze spłaty starych długów.

Przewozy Regionalne, które w ubiegłym roku przewiozły 79 mln podróżnych, łapią właściwy rytm. Ich przychody oraz samorządowa dotacja wyniosły w 2014 r. łącznie 1,493 mld zł (1,512 mld zł w 2013 r.). Koszty operacyjne spadły z 1,56 mld zł do 1,474 mld zł. Spółka jest więc 19 mln zł na plusie. W 2013 r. wynik operacyjny był ujemny — strata sięgała 48 mln zł.

— Operacyjnie jesteśmy już rentowną spółką, ale dawne zobowiązania negatywnie wpływają na nasze wyniki — mówi Wojciech Kroskowski, członek zarządu Przewozów Regionalnych. Szacunkowa strata netto za 2014 r. wyniosła 26 mln zł. W 2013 r. sięgnęła 54 mln zł. Chcąc wyjść na plus, spółka musi spłacić 600 mln zł najpilniejszych zobowiązań. Pomóc ma Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP), która dokapitalizuje kolejową spółkę 750 mln zł (część funduszy zostanie przeznaczona na restrukturyzację zatrudnienia). Na zmiany muszą jednak zgodzić się dotychczasowi właściciele Przewozów Regionalnych, czyli samorządy. Zgodę na taką operację wyrazili udziałowcy reprezentujący ponad 60 proc. kapitału. Aby projekt mógł być realizowany, potrzebna jest akceptacja co najmniej 67 proc. właścicieli. Wojciech Kroskowski spodziewa się, że porozumienia z samorządami zostaną uzgodnione do końca lutego.

Jednocześnie spółka stara się przekonać samorządowców do podpisania pięcioletnich umów na usługi przewozowe, które dla Przewozów Regionalnych mogą być zabezpieczeniem finansowania na inwestycje taborowe. Ich wartość w najbliższych latach może przekroczyć 900 mln zł. Wojciech Kroskowski zakłada też, że do lipca przesłany zostanie Komisji Europejskiej plan naprawczy spółki, bo jej zgoda niezbędna jest do udzielenia wsparcia przez ARP. © Ⓟ