Kolej straciła 90 mln EUR

Katarzyna KapczyńskaKatarzyna Kapczyńska
opublikowano: 2012-08-21 00:00

PKP ma problem z wykorzystaniem unijnych funduszy. Rząd natomiast nie ma ich komu dać

1,8 mld EUR (7,2 mld zł) — na tyle unijni eksperci szacują dofinansowanie, które stracą PKP Polskie Linie Kolejowe. Na szczęście to najczarniejszy scenariusz. Optymistyczny to utrata 400 mln EUR (1,6 mld zł) z 5 mld EUR (20 mld zł) dotacji przyznanych kolei. By ratować dotacje, rząd namawia kolej do inwestycji oraz szuka sektorów, które mogą zagospodarować niewykorzystywane fundusze. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zweryfikowało właśnie listę projektów z programu Infrastruktura i Środowisko i transport kolejowy stracił ponad 90 mln EUR (360 mln dofinansowania. Zyskują inne branże — 59,9 mln EUR (240 mln zł) zostało przesunięte na transport morski, a 33,8 mln EUR na projekty intermodalne.

Modernizacyjne przyśpieszenie

Resort nie tylko odbiera, ale również mobiluzje.

— Namawiamy zespół kolejowy do przyśpieszenia prac dotyczących opracowania i przedstawiania projektów inwestycji w rewitalizację sieci, by zminimalizować ryzyko utraty przez kolej funduszy unijnych — mówi Adam Zdziebło, wiceminister rozwoju regionalnego. W efekcie kolej już przedstawiła projekty rewitalizacyjne za ponad 2,4 mld zł, ale to wciąż za mało. Andrzej Massel, wiceminister transportu, liczy też, że sporą pulę unijnych funduszy zagospodarują projekty taborowe.

Niewykorzystana pula

To ważne, bo — poza kolejami — rządowi nie jest łatwo znaleźć beneficjentów, którzy zdołają wykorzystać unijne dotacje. Kilkanaście miesięcy temu resort rozwoju regionalnego próbował przesunąć 1,2 mld EUR z kolei na drogi, ale nie zgodziła się Bruksela. Adam Zdziebło przyznaje, że dziś także drogowcom niełatwo byłoby wykorzystać te pieniądze, m.in. dlatego, że w Krajowym Funduszu Drogowym, który finansuje budowę szybkich tras, już za dwa lata zabraknie 1,7 mld zł na spłatę długów, więc trudno zaciągać kolejne na wkład własny.

— W poprzedniej perspektywie unijnej, kiedy kolej nie wykorzystała dotacji, uznano, że metro w Warszawie to także projekt kolejowy, i przesunięto pieniądze do puli samorządu. Teraz jednak także samorządy są słabe finansowo, więc trudno byłoby im wydać kolejowe fundusze. Obecnie rzeczywiście trudno — poza transportem morskim czy intermodalnym — wskazać beneficjentów, którzy mogą wykorzystaćfundusze z transportu kolejowego. Niestety, niewykorzystana pula będzie coraz większa — prognozuje Michał Beim, ekspert z Instytutu Sobieskiego.

Przypomina, że do tej pory głośno było głównie o problemach z wydaniem pieniędzy na modernizację torów, ale pod znakiem zapytania stoi też kilka projektów taborowych (zakup pociągów przez Przewozy Regionalne czy prześwietlany przez Brukselę zakup Pendolino).

IX Kongres Polska Logistyka

Więcej o najnowszych trendach, wyzwaniach i możliwościach branży logistycznej dowiedzą się Państwo podczas IX Forum Polskich Menedżerów Logistyki, które odbędzie się 27-28 września w Warszawie.

Szczegóły na stronie konferencje.pb.pl