Czytasz dzięki

Kolejowy zegar wybił za pięć dwunasta

Odbiór pociągów i urządzeń jest utrudniony z powodu COVID-19, a jeśli szybko nie wdrożymy nowego prawa, będzie zablokowany — nawet jeżeli epidemia minie.

Przedstawiciele firm kolejowych twierdzą, że rozprzestrzenianie się koronawirusa utrudnia produkcję oraz odbiór pociągów i urządzeń montowanych w sieci. Krzysztof Zdziarski, prezes Pesy, podkreśla, że zakłócenie łańcucha dostaw i badań homologacyjnych może spowodować kolejne opóźnienia w dostawach gotowych pojazdów do klientów.

46,5 mld zł — tyle są warte prace modernizacyjne trwające na
torach. Sporo zadań czeka na realizację. Producenci budują wiele pojazdów dla
przewoźników. Powodzenie projektów zależy m.in. od tego, czy uda się dokonać
terminowego odbioru.
Zobacz więcej

WYZWANIE DLA KOLEJARZY:

46,5 mld zł — tyle są warte prace modernizacyjne trwające na torach. Sporo zadań czeka na realizację. Producenci budują wiele pojazdów dla przewoźników. Powodzenie projektów zależy m.in. od tego, czy uda się dokonać terminowego odbioru.

Józef Michalik, wiceprezes Newagu, potwierdza, że obecnie, z powodu ogłoszenia stanu epidemicznego, rzeczywiście zaczynają się pojawiać zakłócenia w procesie wprowadzania pojazdów do eksploatacji. Andrzej Massel, zastępca dyrektora ds. studiów i projektów badawczych w Instytucie Kolejnictwa (IK), informuje, że tor w Żmigrodzie, na którym prowadzone są badania homologacyjne, pracuje.

Przedsiębiorcy obawiają się jednak, że może zostać zamknięty. PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) wprowadziły specjalne procedury odbioru robót oraz urządzeń instalowanych w sieci, by nie zakłócać realizacji kontraktów inwestycyjnych i rozliczenia unijnego dofinansowania.

Na ostatnią chwilę

Problem w tym, że nawet kiedy wirus zostanie pokonany, polscy przedsiębiorcy mogą mieć kłopoty z homologacją pojazdów i urządzeń kolejowych. Do połowy roku Polska musi wdrożyć unijne przepisy dotyczące jednostek notyfikowanych, uprawnionych do ich homologacji oraz odbioru. Epidemia to utrudnia.

— Jest za pięć dwunasta. Do czerwca konieczne jest wdrożenie. Gdyby się nie udało, producenci taboru oraz firmy prowadzące modernizację linii kolejowych mieliby problem z dopuszczeniem do eksploatacji — mówi Marek Pawlik, zastępca dyrektora ds. interoperacyjności kolei w Instytucie Kolejnictwa.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Ministerstwo Infrastruktury w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów zapowiedziało już przedstawienie projektu zmian w ustawie o transporcie kolejowym. Przedstawiciele instytucji notyfikacyjnych, które brały udział w jego przygotowaniu, spodziewają się szybkiego przekazania go do prac legislacyjnych.

— Zespoły robocze, które pracowały przez cztery miesiące, zakończyły działalność i przekazały materiały do Ministerstwa Infrastruktury. Spodziewamy się, że projekt ustawy dotyczący wdrożenia unijnych przepisów zostanie przedstawiony w kwietniu — precyzuje Marek Pawlik.

Teoria i praktyka

Przedstawiciel IK podkreśla, że w pracach zespołów brali udział m.in. przedstawiciele producentów, przewoźników, instytucji certyfikujących, Urzędu Transportu Kolejowego oraz PKP PLK. Jest więc spora szansa, że w trakcie konsultacji społecznych nie pojawi się zbyt wiele zastrzeżeń i sprawnie uda się przeprowadzić procedurę legislacyjną. Na okres przejściowy nie będzie już jednak czasu.

Tymczasem przedsiębiorcy boją się, że nawet jeśli zmiany w ustawie o transporcie kolejowym zostaną uchwalone terminowo, to zarówno instytucje, jak i firmy nie od razu nauczą się je stosować. To także może skutkować opóźnieniami we wprowadzaniu pojazdów i urządzeń do eksploatacji.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane