Kolektory mają wzięcie

ANP
opublikowano: 08-09-2010, 00:00

Dotacje podziałały na Polaków jak magnes. Tylko BOŚ podpisał umowy kredytowe warte 1,2 mln zł.

Dotacje podziałały na Polaków jak magnes. Tylko BOŚ podpisał umowy kredytowe warte 1,2 mln zł.

W europejskim rynku zainstalowanych kolektorów słonecznych jesteśmy na szarym końcu. Nasz udział sięga zaledwie 2 proc., podczas gdy Niemiec 44 proc. Być może niedługo uda nam się odrobić część dystansu. Od września osoby fizyczne oraz wspólnoty mieszkaniowe instalujące kolektory słoneczne mogą ubiegać się o dotacje unijne na zakup lub montaż instalacji. W sumie do rozdysponowania jest 300 mln zł do 2014 r. Ta kwota może przełożyć się na warte nawet 700 mln zł brutto inwestycje (to 200 tys. mkw. kolektorów do zamontowania). Dotacje idą jak ciepłe bułeczki.

— Mamy zarejestrowane wnioski kredytowe na łącznie 3 mln zł. To ponad 280 umów. Sfinalizowaliśmy na razie 100 z nich na kwotę 1,2 mln zł. A to dopiero półtora miesiąca dostępności kredytów i dopłat na kolektory słoneczne. Średnia wysokość kredytu, o który ubiegają się klienci, to 15 tys. zł. Na razie zgłaszają się głównie osoby indywidualne, a nie wspólnoty — mówi Anna Żyła z Banku Ochrony Środowiska (BOŚ).

Giełdowa spółka jest jednym z sześciu banków, mających podpisane umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dzięki temu może pośredniczyć w udzielaniu dotacji.

Klienci mogą liczyć do 45 proc. dofinansowania unijnego do kredytów zaciągniętych na montaż kolektorów. Od otrzymanej dotacji beneficjent będzie musiał jednak odprowadzić podatek.

— Jeśli mamy rozwijać rynek energii odnawialnej, państwo powinno w takich przypadkach jak dotacje na kolektory odstąpić od ściągania podatku. W większości krajów, które realizowały podobne przedsięwzięcia, nie było takiego obowiązku — dodaje Piotr Budzisz, prezes Agroturu, firmy świadczącej usługi m.in. w zakresie obsługi kredytów z dotacją na zakup i montaż kolektorów.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ANP

Polecane