Komentarz: Open innovation w Fibaro

Joanna Ossowska-Rodziewicz, CEO Fibar Group Intellectual Property Assets, Materiał Partnera
opublikowano: 29-05-2018, 22:00

Droga z garażu na sam szczyt wcale nie jest tak odległa, jak się wydaje.

Droga z garażu na sam szczyt wcale nie jest tak odległa, jak się wydaje. Choć jest wyboista i pełna niespodziewanych zwrotów, to jednak trzeba ją pokonać maksymalnie szybko i sprawnie, w przeciwnym razie dogoni nas i wyprzedzi konkurencja. Tak jest właśnie z innowacyjnością w branży technologicznej, która nie wybacza projektom źle zaprojektowanym i zarządzanym. Dlatego w Fibaro postawiliśmy na open innovation.

Osiągnięcie sukcesu w branży technologicznej to Święty Graal wielu młodych przedsiębiorców, którzy utożsamiają go z sukcesami takich marek, jak choćby Apple czy Amazon. Jednak zaistnienie i przetrwanie w tych niezwykle dynamicznych warunkach nie jest sprawą prostą. Technologie rządzą się bowiem swoimi prawami — innowacje muszą być tu wprowadzane szybko i sprawnie. Dodatkowo w przypadku firm takich jak Fibaro, zajmujących się także produkcją, opracowywaniem własnych produktów, niezwykle istotna jest również odpowiednia skala biznesu, pozwalająca utrzymać kosztowne działy R&D.

Choć Fibaro posiada i rozbudowuje własny dział Research & Development, to jednak otwiera się też na pozyskiwanie innowacji z zewnątrz, dzięki czemu łączy wysokie kompetencje w dziedzinie opracowywania i wdrażania projektów z obszaru IoT oraz elastyczność i otwartość w poszukiwaniu innowacji z zewnątrz. Rzadko zdarza się, by polska firma technologiczna miała wyspecjalizowaną spółkę, której zadaniem jest wyłącznie zarządzanie i obrót patentami, a także pozyskiwanie innowacji na zewnątrz.

W Fibaro koncepcja open innovation realizowana jest poprzez spółkę córkę — Fibar Group Intellectuall Property Assets. Jej zadaniem jest zarządzanie własnością intelektualną wypracowaną przez Fibaro oraz pozyskiwanie innowacyjnych rozwiązań z sektora IoT w różnych modelach współpracy.

Niewątpliwą zaletą stosowania modelu open innovation jest znaczne skrócenie czasu potrzebnego na wdrażanie innowacji. Duże firmy i organizacje mają zazwyczaj rozbudowane struktury i procedury, które potrafią skutecznie hamować nowe pomysły. Spółki technologiczne walczą natomiast z czasem i nie mogą sobie pozwolić na żadne opóźnienia.

Elastyczność nie jest zazwyczaj mocną stroną korporacji. Dużo lepiej radzą sobie z nią mali gracze i start-upy, u których procesy decyzyjne są o wiele krótsze. Jeszcze lepiej, gdy połączy się obie te koncepcje i zapewni podejście obu tych perspektyw, biorąc najlepsze cechy każdej z nich, tak jak ma to miejsce w Fibaro.

To także znaczne ograniczenie ryzyka biznesowego. Choć w Fibaro statystyki mówią, że projekty, które wchodzą w fazę developmentu i są rozwijane przez dział R&D, kończą się powodzeniem, to jednak z punktu widzenia firmy istotne jest, aby zapewniać sobie stały napływ świeżych i kreatywnych idei z zewnątrz, które mogą okazać się strzałem w dziesiątkę.

Open innovation to również większa liczba dostępnych modeli biznesowych, pozwalających wypracować przewagę konkurencyjną dzięki szerszej współpracy z międzynarodowymi środowiskami biznesowymi i badawczymi. Z kolei współpraca z centrami badawczymi uczelni wyższych umożliwia wykorzystanie specyficznych metod badawczych i profesjonalnych laboratoriów, jak i dotarcie do środowisk akademickich, które często prowadzą swoje własne projekty badawcze. Kolejnym powszechnie stosowanym modelem współpracy w branży technologicznej jest tworzenie niezależnych spółek typu spin-off i zarządzanie nimi, mające na celu pomoc w inkubowaniu i komercjalizacji innowacji z obszaru technologii.

Fibar Group Intellectual Property Assets poszukuje głównie rozwiązań przeznaczonych dla branży IoT. Ta kategoria obejmuje jednak bardzo wiele produktów, zjawisk i rozwiązań. Warto zatem wymienić kilka podstawowych obszarów, które znajdują się na celowniku poznańskiego producenta.

To przede wszystkim obszar hardware dla smart home i inteligentnego budynku, jak i smart cities. Oprócz infrastruktury i nieruchomości IoT dotyka także zagadnień związanych z telemedycyną, inteligentną siecią zdrowia oraz cyfrowymi produktami noszonymi, tzw. wearables. Fibaro jest również zainteresowane innowacyjnym oprogramowaniem mobilnym, biometrią głosu, sztuczną inteligencją, machine learning oraz rozwiązaniami z zakresu bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni i big data.

 

O firmie

FIBARO to polska marka działajaca w branzy internetu rzeczy (Internet of Things), dostarczająca rozwiązań z zakresu automatyki budynkowej. Produkowany przez firmę System FIBARO w przeciągu zaledwie kilku lat zadomowił się na sześciu kontynentach, w przeszło 100 krajach, stając się jednym z najbardziej zaawansowanych, bezprzewodowych systemów inteligentnego domu na świecie. FIBARO jest systemem w całości stworzonym, rozwijanym i produkowanym w Polsce — zarówno siedziba, jak i fabryka FIBARO znajdują się w Poznaniu. Firma zatrudnia niemal 400 pracowników. Misją FIBARO jest wzbogacanie życia ludzi na całym świecie poprzez tworzenie komfortowej, przyjaznej i bezpiecznej przestrzeni domowej.

Więcej informacji o firmie i produktach znaleźć można na stronie www.fibaro.com

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Joanna Ossowska-Rodziewicz, CEO Fibar Group Intellectual Property Assets, Materiał Partnera

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Firmy / Komentarz: Open innovation w Fibaro