WARMIŃSKO-MAZURSKIE
Twórzmy nowe miejsca pracy
KRZYSZTOF HEĆMAN
burmistrz Kętrzyna
1. Jakie cechy człowieka biznesu powinien mieć dobry samorządowiec?
Dobry samorządowiec to dobry gospodarz, naturalny przywódca, odważny wizjoner, kreatywny w rozwiązywaniu problemów lokalnej społeczności, a z drugiej strony — człowiek wrażliwy, empatyczny, spotykający się w swojej pracy z problemami życia codziennego mieszkańców i nie unikający trudnych wyzwań i nowatorskich rozwiązań. Dobry samorządowiec to człowiek pracowity, gotowy do poświęceń, oddany sprawie, której się podjął. To osoba cierpliwa, nastawiona w swojej pracy na osiąganie określonych zamierzeń.
Co samorząd może zrobić dla biznesu, co biznes może zrobić dla samorządu.
Każde miejsce pracy w Polsce, szczególnie dla młodych i wykształconych ludzi, jest bezcenne. Samorząd powinien tworzyć konkretną infrastrukturę wspierającą inwestycje w miejsca pracy, a z drugiej strony wraz z administracją rządową wspierać i utrzymywać dotychczasowemiejsca pracy, dbać o jak najwyższe nakłady na inwestycje, bo każda inwestycja to praca wielu firm, instytucji i ludzi. Samorząd wyposażony w określony majątek musi inwestować, szeroko konsultować i uzgadniać planowane przedsięwzięcia. Samorząd musi żyć w symbiozie z biznesem i rozumieć jego istotną rolę w funkcjonowaniu każdej, nawet najmniejszej gminy. Biznes zaś w swojej bieżącej działalności i perspektywicznych planach powinien kierować się zasadami wynikającymi z etyki biznesu, uznając, że oprócz zysku ważne są również wartości pozaekonomiczne. [ADO] © Ⓟ
Michelin Polska: wartość dla regionu
Polska jest jednym z 19 krajów, w których Michelin ma zakłady produkcyjne. W naszym kraju jest obecny od 1994 r. Wtedy w Warszawie powstała pierwsza filia Grupy Michelin w Środkowej i Wschodniej Europie. Obecnie Michelin Polska zatrudnia około 4300 osób. W skład filii wchodzą fabryka w Olsztynie, gdzie mieści się siedziba spółki, i która jest jedną z największych struktur Grupy Michelin w Europie, oraz dyrekcja handlowa znajdująca się w Warszawie.
Otwarta 28 października 1967 r. olsztyńska fabryka po przystąpieniu w 1995 r. do Grupy Michelin dzięki wartym 151 mln USD inwestycjom zaczęła się rozwijać niezwykle szybko. Od początku 2007 r. Michelin zainwestował w rozbudowę olsztyńskiego zakładu ponad 250 mln EUR. Od miasta dostał ponad 80 ha ziemi przylegającej do fabryki. To największa fabryka firmy w Europie i oczywiście największa fabryka opon w Polsce. Proces modernizacji objął wszystkie zakłady.
Michelin przekazał dawnemu Stomilowi Olsztyn całą wiedzę technologiczną i przemysłową. Od 1998 r. w olsztyńskiej fabryce stosowanesą standardy jakościowe Michelin, uznawane za wzorcowe w światowym przemyśle ogumienia. W styczniu 2005 r. fabryka w Olsztynie i agencja handlowa Michelin Polska w Warszawie połączyły się w jedną firmę: Michelin Polska SA. Na gruntach w pobliżu fabryki powstały inwestycje wartości 250 mln EUR: Centrum Logistyczne, Zakład Opon Osobowych i Dostawczych oraz Zakład Półfabrykatów. I magazyny. Magazyny mają 80 tys. mkw. Mieszczą około miliona opon.
Średnio 35 tys. opon na dobę wyrusza z nich do odbiorców, większa część trafia do krajów UE. Wysyłki trwają 24 godziny na dobę z przerwą na kilka świątecznych dni w roku. Olsztyńska fabryka wyposażona w najnowocześniejsze urządzenia jest najważniejszym zakładem przemysłowym Michelin w Europie. Produkuje opony wszystkich marek Grupy: Michelin, Kleber i BFGoodrich, Taurus, Kormoran. W otwartej w 2004 r. hali wytwarza się także kord impregnowany, który znajduje zastosowanie w technologii C3M. Choć główny składnik — kauczuk nie zmienił się od lat.