Kompania Piwowarska: sierpień był rekordowy

Paweł Mazur
opublikowano: 2001-09-07 00:00

Kompania Piwowarska: sierpień był rekordowy

Kontrolowana przez SAB Kompania Piwowarska, po ośmiu miesiącach sprzedaży wypuściła na rynek ponad 5,3 mln hl piwa i zanotowała wzrost sprzedaży na poziomie niemal 12 proc. Wszystko wskazuje na to, że w całym 2001 roku sprzedaż poznańskiej firmy przekroczy próg 8 mln hl trunku.

Kompania Piwowarska, jeden z dwóch czołowych liderów krajowego piwnego rynku, zanotował w sierpniu tego roku rekordowy poziom sprzedaży. Poznańskiej firmie (połączone browary Lech i Tychy) udało się w tym miesiącu ulokować na rynku prawie 950 tys. hl piwa, czyli o ponad 12 proc. więcej niż w analogicznym miesiącu roku 2000. Wtedy z taśm obu zakładów produkcyjnych zeszło prawie 100 tys. hl piwa mniej.

Konsekwentnie do przodu

Po ośmiu miesiącach 2001 roku Kompania Piwowarska zdołała sprzedać 5,35 mln hl złotego trunku.

— Sierpień był dla naszej firmy rekordowym miesiącem w jej historii. Na sukces złożyło się wiele czynników m.in. konsekwencja w działaniu, dobra cena, dystrybucja, reklama. Nie bez znaczenia na wynik jest też trudniejszy okres, w jakim znajduje się nasza konkurencja — mówi Paweł Sudoł, prezes zarządu Kompanii Piwowarskiej.

W roku ubiegłym do końca sierpnia spółce udało się ulokować na rynku niecałe 4,8 mln hl piwa, czyli o niemal 12 proc. piwa mniej niż w porównywalnym okresie tego roku. Należy przy tym pamiętać, że KP również ubiegły rok mogła uznać za wyjątkowo udany. Wynik na poziomie 7,0 mln hl sprzedanego piwa dał tej firmie wzrost sprzedaży o 36 proc. w porównaniu ze sprzedażą w roku 1999.

Zaatakować lidera

Od dwóch lat, czyli od momentu połączenia, KP plasuje się w ścisłej krajowej czołówce producentów piwa. Coraz mocniej naciska ona lidera rynku, czyli Grupę Żywiec (Warka, EB, Leżajsk i Żywiec), kontrolowaną przez holenderskiego Heinekena. Po siedmiu miesiącach sprzedaży różnica pomiędzy tymi dwoma producentami wynosiła ponad 200 tys. hl piwa. Jeżeli więc poznański producent utrzyma tendencję zwyżkową sprzedaży, wówczas już pod koniec tego roku można się spodziewać zmiany pozycji lidera na krajowym rynku piwa.

Oczywiście Grupa Żywiec nie stoi w miejscu, a procesy restrukturyzacyjne zapoczątkowane jeszcze w 1999 roku powoli zaczynają przynosić pozytywne efekty. Dotychczasowy udział w polskim rynku Kompanii Piwowarskiej po siedmiu miesiącach sprzedaży wynosi szacunkowo niewiele ponad 30 proc.

Według wcześniejszych planów zarządu firmy, udział ten ma zwiększyć się do około 35 proc. do roku 2005.

Przekroczyć próg

Wszystko wskazuje jednak na to, że taki wynik KP może uzyskać znacznie wcześniej. Już teraz nieoficjalnie mówi się, że firma w przyszłym roku jest w stanie produkować (i sprzedawać) średnio około 1 mln hl piwa miesięcznie, tym bardziej że moce produkcyjne i sprzedaż wahają się w granicach 0,8–1 mln hl piwa miesięcznie. Ponadto dwie główne marki produkowane przez spółkę, czyli Tyskie i Lech, plasują się od dłuższego już czasu w pierwszej trójce (rozdziela je Żywiec) najlepiej sprzedających się piw w Polsce. Jeżeli Kompania Piwowarska, kontrolowana przez południowoafrykański koncern SAB, utrzyma dotychczasową dynamikę sprzedaży, to w tym roku zdoła bez specjalnego problemu przekroczyć próg 8 mln hl sprzedanego piwa.