Kompetencje miękkie potrzebne od zaraz

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2024-10-09 20:00

Automatyzacja pracy i zmiany demograficzne - to niektóre wyzwania stojące przed pracodawcami. Jakich kandydatów szukają firmy?

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakie kompetencje pracownicze są najbardziej pożądane przez szefów firm
  • w czym umiejętności społeczne pomagają kandydatom
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Eksperci i pracodawcy biorący udział w branżowych badaniach „Bilans Kapitału Ludzkiego”, przygotowywanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), zidentyfikowali kompetencje przyszłości i umiejętności pracowników obecnie pożądane przez właścicieli firm. Są one uzupełnieniem kwalifikacji specjalistycznych w danych branżach.

– Mimo niskiego bezrobocia znalezienie nowej pracy zajmuje obecnie od kilku miesięcy do nawet roku. Rekruterzy otrzymują setki CV od osób, które nie pasują do danego stanowiska. Natomiast poszukujący nowego zatrudnienia frustrują się, że proces rekrutacji trwa długo i nie kończy się sukcesem. Inwestowanie w rozwój kompetencji szczególnie poszukiwanych przez pracodawców może znacząco pomóc kandydatom w odnalezieniu się na rynku pracy – mówi Paulina Zadura, dyrektor departamentu analiz i strategii w PARP.

Budowanie i rozwijanie relacji

Na liście umiejętności pracowniczych już teraz najbardziej pożądanych przez firmy są kompetencje dotyczące posługiwania się narzędziami informatycznymi oraz budowania i rozwijania relacji biznesowych, w tym prowadzenia negocjacji. Istotne jest również śledzenie nowości i trendów w danej branży. Na wagę złota jest także posiadanie wiedzy prawnej i regulacyjnej oraz znajomość danego sektora, w tym zachodzących w nim procesów.

W przyszłości na znaczeniu jeszcze bardziej niż dotychczas zyskają kompetencje cyfrowe oraz dotyczące zarządzania sytuacjami kryzysowymi i planowania działań proekologicznych. Istotne będzie również posiadanie wiedzy o regulacjach środowiskowych. Wciąż cenione będą umiejętności bazujące na twórczości i kreatywności.

Eksperci podkreślają, że w znalezieniu zatrudnienia w różnych gałęziach gospodarki pomagają kandydatom kompetencje społeczne. Uzupełnienie ich o umiejętności specjalistyczne, specyficzne dla danej branży, jest sposobem na zwiększenie szans na pracę w wielu sektorach.

– Kompetencje miękkie stanowią fundament, na którym pracownik może budować swoją karierę zawodową w różnych branżach. W zmiennym środowisku pracy te umiejętności są niezwykle cenne, ponieważ pozwalają na elastyczne reagowanie na nowe wyzwania. Pracownicy, którzy uzupełnią je o specjalistyczną wiedzę branżową, stają się bardziej wszechstronni i konkurencyjni – podkreśla prof. Barbara Worek z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Rozwiązywanie problemów

Jak kandydat może udowodnić posiadanie określonych kompetencji miękkich? To wyjaśnia Adriana Skorupska, ekspert w PARP.

– Jednym ze sposobów jest przywołanie konkretnych przykładów ze swojego doświadczenia zawodowego, które ilustrują zdolności komunikacyjne, umiejętność pracy zespołowej czy efektywność w rozwiązywaniu problemów. Pomocne mogą być również certyfikaty potwierdzające udział w różnego rodzaju kursach i szkoleniach – wylicza Adriana Skorupska.

Podkreśla, że absolwenci szkół lub uczelni mogą dodatkowo wykazać się posiadaniem konkretnych kompetencji, powołując się na doświadczenia zdobyte np. w samorządzie szkolnym, podczas wolontariatu lub realizacji projektów społecznych.