Zyski z synergii potencjałów drzemiących w pokoleniach

Partnerem publikacji jest Carlsberg Polska
opublikowano: 2025-02-26 21:00
zaktualizowano: 2025-02-26 20:00

Współczesny rozwój technologii sprawia, że pogłębiają się różnice między kolejnymi pokoleniami. Carlsberg Polska postanowił przekuć kulturowy i aspiracyjny rozziew między pracownikami z różnych pokoleń w siłę wzmacniającą spoistość i kreatywność kadry, a także poprawiającą jego markę jako pracodawcy.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Carlsberg jest organizacją wielopokoleniową, którą tworzą pracownicy czterech browarów z różnych części Polski i biura w Warszawie. Ludzie 50+ stanowiący aż 55 proc. całej kadry czuli się częściowo wykluczeni. Powodami był brak odwagi do udziału w rekrutacjach wewnętrznych, brak umiejętności korzystania z narzędzi i systemów firmowych.

Firma, która chce utrzymać talenty, musi budować spoistość zespołu pracowniczego i pozycjonować się jako pracodawca przyjazny dla osób 50+. Dlatego odkrycie trudności starszych pracowników uznała za wyzwanie, któremu postanowiła przeciwdziałać, inicjując kampanię wewnętrzną Carlsberg Polska „Wywarzone duety. Pokażmy siłę współpracy pokoleń pracowników”. Nazwę kampanii ukuto z gry słów łączących balans warzelnictwa i współpracy. Głównym celem kampanii była integracja pracowników z różnych pokoleń.

Podjęte w kampanii działania (konkurs na innowacyjne projekty, międzypokoleniowe duety i wdrożenie zwycięskich inicjatyw) stały się odpowiedzią na odkryte niedostatki we współpracy dojrzałych pracowników z młodszymi. Jednocześnie posłużyły na przełomie lat 2023 i 2024 do budowania Carlsberg Polska jako organizacji inkluzywnej, otwartej na dialog i współpracę, oferującej wyjątkowe doświadczenia zawodowe, niezależnie od wieku.

Przyjazny pracodawca

W przygotowaniu projektu kampanii „Wywarzone duety” udział wzięli reprezentanci firmy — koordynator ds. rekrutacji, starszy menedżer HR i menedżer ds. wyrównywania szans i benefitów, a także pięcioosobowy zespół agencji EB Uszka oraz Wojtek Kowalczyk, konsultant zewnętrzny i współautor książki „Marketing generacji silver. Jak skutecznie komunikować się z pokoleniem 50+”.

Za cel podstawowy uznano pokazanie tego, co najlepsze we współpracy starszych (Silvers 50+) i młodszych pokoleń (Generacja Z), a także uruchomienie między nimi wymiany doświadczeń, inspiracji, metod pracy i poglądów. Przyjęto, że zderzenie różnych perspektyw jest początkiem nowego rozdziału historii Carlsberg Polska.

Wyznaczono też cele szczegółowe — utrzymanie talentów budujących zespół pracowniczy, poprawienie komunikacji wewnętrznej oraz procesów onboardingowych tak, by były dostosowane do potrzeb osób powyżej 50. roku życia, a także pozycjonowanie Carlsberg Polska jako pracodawcy przyjaznego dla osób 50+.

Kreatywne duety

Kampanię realizowały dwuosobowe duety międzypokoleniowe wprowadzające zmianę po uprzednim zidentyfikowaniu potrzeb i opracowaniu rozwiązań. Tworząc pomysły na rzecz firmowej społeczności, czerpały z historii firmy i z własnych doświadczeń. Projekty zmian wypracowane przez duety odwoływały się do przyszłości, były osadzone w jednej z czterech kategorii: Inspirujące Przestrzenie, Tradycje Bezpieczeństwa, Niezwykłe Historie i Zielona Przyszłość.

Kampania połączyła unikatowe cechy pokoleń — pasję, wiedzę i historię (Silversi) oraz nowoczesność i osadzenie w technologiach (Pokolenie Z). W jej realizację zaangażowało się 40 proc. całej kadry Carlsberg Polska.

Pięćdziesięciu pracowników w dwudziestu pięciu duetach wypracowało 25 projektów. Wybrane przez komisję i społeczność pracowników projekty, opracowane w duetach, są wdrażane, by pozostawić trwały ślad w kulturze organizacji Carlsberg Polska. Ponadto duety zaprezentowały 17 inicjatyw, które komisja konkursowa kampanii dopuściła do etapu głosowania — oddano na nie łącznie 651 głosów.

Ze źródła, a nie butelki

Zwycięski projekt „Carlsberg bez plastiku — dla zdrowia i środowiska” zakłada zastąpienie wody z butelek plastikowych bieżącą wodą z lokalnych źródeł. Jego pozytywnym skutkiem byłoby poprawienie zdrowia pracowników, a także ograniczenie spożycia mikrocząstek plastiku. Oznaczałoby też ograniczenie kosztów dla Carlsberg Polska.

Twórcami projektu był duet Angeliki (26 lat) i Pawła (51 lat). Ona zaproponowała zachęty do ograniczenia spożycia mikroplastiku w produktach, a także zmniejszania produkcji odpadów. On, patrząc w przyszłość chciał poprawić bezpieczeństwo środowiska z myślą o przyszłych pokoleniach. Ich projekt zakładał wdrożenie systemów filtrujących wodę w pomieszczeniach socjalnych firmy a czerpaną z kranu.

Nagrodą dla tych i innych autorów zwycięskich projektów kampanii „Wywarzone duety” była podróż do siedziby Carlsberg w Kopenhadze. W dniach 8-10 maja 2024 r. odwiedzili oni duńskie miasto, kolebkę całej grupy Carlsberg.