KOMPUTER JEST TAŃSZY OD TELEFONU
Rozmowy przez Internet kosztują o 20-60 proc. mniej
OSZCZĘDZĄ NAJWIĘKSI: Z nowej oferty korzystać będą głównie polskie przedstawicielstwa dużych zagranicznych koncernów. Takie firmy płacą największe rachunki za rozmowy międzynarodowe. Dzwoniąc przez Internet sporo zaoszczędzą — mówi Rafał Plutecki, prezes Internet Technologies. fot. Grzegorz Kawecki
Szefowie Internet Technologies liczą, że projekt, na który wydali już około 250 tys. USD, zdobędzie zaufanie przedsiębiorców, mimo że w ciągu miesiąca od uruchomienia transmisji głosu przez Internet zainteresowanie klientów nowym sposobem komunikacji było znikome.
Pierwszy pilotażowy program uruchomienia w Polsce usługi prowadzenia rozmów telefonicznych przy wykorzystaniu łączy internetowych ruszył w październiku. Krajowym pionierem na rynku tych usług — dość już powszechnych za oceanem i w Europie Zachodniej — jest Internet Technologies. Udziałowcami spółki są m.in. fundusze inwestycyjne: NFI im. E. Kwiatkowskiego oraz IP Inwestycje. Badania nad tego typu przedsięwzięciem prowadzi również Telekomunikacja Polska SA.
— W najbliższym czasie nie podejmiemy decyzji o wprowadzeniu takiej usługi. Na razie prowadzimy jedynie prace studialne nad takim projektem — mówi Piotr Gawron, rzecznik TP SA.
Dopiero początek
W trakcie trzech miesięcy trwania programu pilotażowego z nowej usługi ma skorzystać około 150 firm. Testowanie programu zakończy się na początku stycznia 1999 r. Wówczas to szefowie Internet Technologies podejmą decyzję o przyszłości nowego projektu. Polska spółka realizuje go wspólnie z Deutsche Telekom oraz izraelską firmą VocalTec.
— Badania marketingowe wykazały, że wielu przedsiębiorców interesuje się nową usługą. Na razie czekają jednak na sprawdzenie nowego systemu w praktyce. Mam nadzieję, że prawidłowe funkcjonowanie ITnetphone podczas programu pilotażowego przekona szefów firm do skorzystania z tej usługi — mówi Rafał Plutecki, prezes Internet Technologies.
Minimum 20 proc. mniej
Wahających się biznesmenów ma przekonać szansa na duże oszczędności w wydatkach na komunikację. Mogą oni bowiem zaoszczędzić 20-60 proc. wydatków na telefoniczne rozmowy w ruchu międzynarodowym. O tyle właśnie tańsze są rozmowy prowadzone w sieci Internet Technologies od stawek pobieranych przez TP SA. Oferta kierowana jest głównie do firm. W przyszłości dostęp do takich usług mają otrzymać również klienci indywidualni. Rozwój nowej technologii uzależniony jest oczywiście od tempa przyrostu posiadaczy kont internetowych w Polsce. Obecnie szacuje się, że jest ich od 300 tys. do 1,5 mln.
Usługa na jutro
Szefowie Internet Technologies twierdzą, że nie są konkurencją dla narodowego operatora. Rzeczywiście, w tej chwili nie ma mowy o jakimkolwiek zamachu na pozycję TP SA. Z czasem jednak z nowej usługi — ze względu na niskie koszty — powinna korzystać coraz większa liczba klientów. Specjaliści szacują, że w 2003 r. jedna trzecia komunikacji głosowej będzie się odbywała właśnie via Internet.