Komu potrzebne ubezpieczenie cargo

AGATA JELESZUK radca prawny, kancelaria Nowakowski i Wspólnicy
opublikowano: 18-08-2014, 00:00

Komentarz prawnika

Ubezpieczenie mienia w transporcie zwane też ubezpieczeniem cargo może dotyczyć wszystkich rodzajów transportu. Ubezpieczenie to chroni towar, niezależnie czy przewozimy go sami, czy korzystamy z profesjonalnego przewoźnika. Jest to ubezpieczenie dobrowolne i generalnie nie ma obowiązku jego zawarcia, chyba że wymaga tego umowa stron. W praktyce częste jest posługiwanie się regułami handlowymi Incoterms i w razie ich zastosowania należy pamiętać, iż w odniesieniu do formuły CIF oraz CIP mówi się o obowiązku sprzedającego ubezpieczenia cargo ładunku na rzecz kupującego. W przypadku pozostałych formuł Incoterms towar może (ale nie musi) ubezpieczyć ten, kto ma w tym interes, czyli ten, kto ponosi ryzyko utraty/uszkodzenia rzeczy.

Zawierając umowę ubezpieczenia cargo, należy zwrócić szczególną uwagę na zakres ubezpieczenia, czyli rodzaje ryzyk objętych ochroną ubezpieczeniową. W przypadku ubezpieczenia mienia w transporcie (szczególnie międzynarodowym) powszechnie stosuje się tzw. klauzule ładunkowe opracowane przez Instytut Londyńskich Ubezpieczycieli. Początkowo były one stosowane jedynie w transporcie morskim, obecnie zaś stosuje się je także w odniesieniu do innych rodzajów transportu. Wyróżnia się klauzule A, B oraz C. Najszerszy zakres ochrony ubezpieczeniowej, tzw. all risks zawiera klauzula A, natomiast klauzule B oraz C ograniczają zakres ochrony ubezpieczeniowej do wymienionych w nich rodzajów ryzyka.

Warto pamiętać, iż w przypadku ubezpieczenia cargo uprawniony może żądać wypłaty odszkodowania od ubezpieczyciela także w przypadku gdy osoba trzecia (np. przewoźnik) jest zobowiązana do naprawienia szkody. Często w przypadku powierzenia przewozu profesjonalnemu przewoźnikowi, który dodatkowo posiada ubezpieczenie OC przewoźnika, wydaje się, iż ubezpieczenie cargo jest zbędne i jedynie powoduje dodatkowe koszty. To pogląd całkowicie nieuprawniony. Polisa OC przewoźnika nie zabezpiecza w pełni interesów właściciela przesyłki. Szkoda w przesyłce podczas transportu może powstać z różnych przyczyn, nie za wszystkie przyczyny odpowiada przewoźnik (np. siła wyższa).

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Ponadto odpowiedzialność przewoźnika jest według przepisów ograniczona górną kwotą, która może nie pokryć w pełni poniesionej szkody. Dodatkowo z ubezpieczenia OC przewoźnika (pomimo nawet odpowiedzialności przewoźnika za zdarzenie) nie skorzystamy, gdy warunki ubezpieczenia wyłączają odpowiedzialność ubezpieczyciela, m.in. w razie wyrządzenia szkody wskutek rażącego niedbalstwa lub winy umyślnej, w stanie nietrzeźwym, parkowania w miejscach niedozwolonych. W polisie także wskazana jest suma ubezpieczenia — czyli górna granica odpowiedzialności ubezpieczyciela — w razie powstania szkody przekraczającej tę sumę, ubezpieczyciel nie naprawi szkody za przewoźnika. Tym samym w razie powierzenia przesyłki do przewozu warto rozważyć dodatkowe jej objęcie ubezpieczeniem cargo.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: AGATA JELESZUK radca prawny, kancelaria Nowakowski i Wspólnicy

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane