KOMUNIKACYJNE OC OBEJMUJE WSZYSTKICH OBCOKRAJOWCÓW

Dariusz Rembelski
opublikowano: 1998-12-09 00:00

KOMUNIKACYJNE OC OBEJMUJE WSZYSTKICH OBCOKRAJOWCÓW

Zagraniczne towarzystwa otrzymają więcej praw

W miniony czwartek Senat przyjął nowelizację ustawy o działalności ubezpieczeniowej. Pilny projekt rządowy zakłada m.in. wprowadzenie obowiązkowego OC dla posiadaczy pojazdów zarejestrowanych poza granicami Polski, liberalizuje też zasady działania zagranicznych towarzystw ubezpieczeniowych.

Nowelizacja ustawy o działalności ubezpieczeniowej wejdzie w życie prawdopodobnie od początku stycznia 1999 r. Projekt przeszedł już praktycznie cały proces legislacyjny — w miniony czwartek został zaakceptowany przez Senat.

Koniec bezkarności

Projekt przewiduje wprowadzenie kontroli ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów zarejestrowanych za granicą. Bez tego ubezpieczenia samochody nie będą mogły wjechać na teren Polski. Regulacja ta ochroni polskich kierowców przed szkodami komunikacyjnymi wyrządzonymi przez nie ubezpieczonych cudzoziemców. Kierowcy samochodów zarejestrowanych za granicą będą musieli mieć ważną Zieloną Kartę i polisę OC wykupioną w polskiej firmie.

— Po Nowym Roku służby graniczne, dotychczas tylko uprawnione do kontroli, zostają do niej zobowiązane. Nowe przepisy ustalają tryb postępowania z osobami nie posiadającymi wymaganych dokumentów. Jeżeli kierowca obcokrajowiec zostanie zatrzymany bez tych dokumentów, będzie musiał wrócić na granicę i wykupić polisę OC. Dotąd zagraniczni zmotoryzowani powodujący wypadki nie ponosili żadnych konsekwencji. Roszczenia poszkodowanych pokrywał Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Kasa funduszu była zasilana przez polskie zakłady ubezpieczeń. Te z kolei opłaty na rzecz UFG wliczali w składkę. W efekcie polscy kierowcy płacili za szkody wyrządzone przez kierowców z zagranicy. Teraz przerywamy ten zaklęty krąg — wyjaśnia Jerzy Wysocki, prezes Polskiej Izby Ubezpieczeń.

Wzrośnie konkurencja

Ubezpieczyciele, którzy zaczną działać u nas po 1 stycznia 1999 r., będą z pewnością sprzedawać także komunikacyjne OC. Ale żeby zarabiać na tych polisach, będą musieli zostać przyjęci do Polskiego Biura Ubezpieczeń Komunikacyjnych i Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Jednak, zdaniem rządu, obecne przepisy w sposób fragmentaryczny i niespójny regulują zasady prowadzenia działalności ubezpieczeniowej przez firmy zagraniczne. Nowelizacja zmienia m.in. regulacje dotyczące sposobu nabycia i obejmowania akcji zakładów ubezpieczeniowych przez inwestorów zagranicznych oraz wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności ubezpieczeniowej przez spółki z udziałem kapitału zagranicznego. Dlatego projekt zakłada odrzucenie tych przepisów. Nie oznacza to jednak, że zagadnienia te nie zostaną w ogóle uregulowane. Nastąpi jedynie ujednolicenie zasad dotyczących nabywania i obejmowania akcji zakładów ubezpieczeń przez krajowe i zagraniczne podmioty.

Wymagania prawne

Nowelizacja wprowadza generalną zasadę, że zagraniczne zakłady ubezpieczeniowe mogą podejmować i prowadzić swoją działalność za pośrednictwem głównego oddziału. Jednostki te nie będą posiadały osobowości prawnej, lecz będą mogły nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwanym. Uruchomienie oddziału zależne będzie też od wpisu do rejestru głównych przedstawicielstw. Projekt przewiduje, że dyrektor głównego oddziału danej firmy ubezpieczeniowej musi być na stałe zameldowany w Polsce oraz posiadać odpowiednie kwalifikacje (ich brak może spowodować odmowę wydania zezwolenia). Nadzór nad oddziałem sprawować będzie Państwowy Urząd Nadzoru Ubezpieczeń. Będzie to miało miejsce jedynie do czasu wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. Zgodnie z normami UE, nadzór nad głównymi oddziałami zakładów ubezpieczeń państw członkowskich sprawuje państwo, w którym ulokowana jest główna siedziba firmy.

Projekt przewiduje też sytuacje, w których zostanie ogłoszona upadłość zagranicznego zakładu ubezpieczeń. W takim przypadku likwidatorem przedstawicielstwa firmy jest jego dyrektor. Jeśli środki finansowe z tytułu likwidacji oddziału nie wystarczą na pokrycie wszystkich zobowiązań, minister skarbu może wyrazić zgodę na naruszenie kaucji wpłaconej przez firmę.

Nadzór administracyjny

Zachodnie firmy prowadzące działalność w Polsce będą miały obowiązek udzielania informacji na temat zawartych umów Prezesowi Głównego Urzędu Ceł. Dotyczy to sytuacji, w której przeciwko danej osobie fizycznej prowadzone jest dochodzenie karno-skarbowe. Firmy muszą też udzielić informacji jednostce prowadzącej centralną ewidencję pojazdów i przedsiębiorstwom ubezpieczeniowym itp.

Stanowisko ekspertów

Zdaniem Komitetu Integracji Europejskiej, projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności ubezpieczeniowej nie jest zgodny z prawem Unii Europejskiej, nie narusza on jednak postanowień Układu Europejskiego.

POTRZEBNE ZMIANY: Nie istnieją żadne podstawy do różnicowania trybu i zasad wydawania przez ministerstwo zezwoleń na prowadzenie działalności ubezpieczeniowej wyłącznie ze względu na pochodzenie akcjonariuszy — mówi Agenor Gawrzyał prezes TUiR Warta. fot. Borys Skrzyński

PIU ORĘDOWNIKIEM: Od lat zabiegaliśmy o zmiany związane z komunikacyjnym OC. Byliśmy ich wnioskodawcą — mówi Jerzy Wysocki, prezes Polskiej Izby Ubezpieczeń. fot. Tomasz Zieliński