Koncerny chcą kolejnych ulg

MAG
opublikowano: 23-06-2009, 00:00

Inwestorzy są, pieniądze dla nich — też, tylko wymagania są za ostre. Ministerstwo Gospodarki analizuje.

Inwestorzy są, pieniądze dla nich — też, tylko wymagania są za ostre. Ministerstwo Gospodarki analizuje.

160 mln zł i 200 miejsc pracy — takie są wymogi dla inwestorów chętnych na unijną dotację w ramach działania 4.5.1, którym zawiaduje Ministerstwo Gospodarki (MG). Eksperci uważają, że wymogi są zbyt wygórowane.

— Mamy klienta, który chce zbudować pierwszą w Europie fabrykę i zainwestować w innowacyjne rozwiązania sporą sumę, ale nie potrzebuje aż 200 pracowników. Firma nie należy do sektora priorytetowego i nie ma możliwości ubiegania się o dofinansowanie z żadnego źródła — mówi Magdalena Burnat-Mikosz z Deloitte.

— U nas także znalazłby się klient z dużą inwestycją, ale mniejszą niż 200 liczbą etatów — dodaje Paweł Tynel z Ernst Young.

Dotychczas działanie 4.5.1 nie było zbyt szczęśliwe. Z trzech wnioskodawców, których projekty zakwalifikowano, dwóch: ADIF i Stora Enso, nie bierze dotacji (pierwsza spółka zrezygnowała z projektu, druga go ogranicza). Dotąd tylko Fiat Powertrain podpisał umowę. Na ten rok MG przeznaczyło na działanie 1,05 mld zł, ale od marca złożono tylko jeden wniosek.

— Proponowałbym, by zmodyfikować wymaganą liczbę miejsc pracy z 200 do 100. MG zwiększyło pomoc publiczną, ale nie w tym tkwi problem. Przedsiębiorcy nie ubiegają się o dotacje w tym działaniu nie dlatego, że pomoc jest za mała, tylko dlatego, że nie mają tak wyśrubowanych projektów — mówi Paweł Tynel.

— O ile z realizacją obiecanych nakładów inwestycyjnych na ogół nie ma problemu, o tyle gorzej ze stworzeniem i utrzymaniem danego poziomu etatów — popiera Kiejstut Żagun z KPMG.

MG nie mówi propozycjom zmian "nie".

— Jeśli będzie taka potrzeba i możliwość, złagodzimy te kryteria. Pamiętajmy, że we wstępnych projektach była mowa o 500 miejscach pracy. Poza tym zmniejszyliśmy wymaganą liczbę miejsc pracy w analogicznym, tyle że przeznaczonym dla inwestycji usługowych, działaniu 4.5.2. Tymczasem zobowiązaliśmy się w Komisji Europejskiej do osiągnięcia pewnych wskaźników i analizujemy, czy złagodzenie ich w działaniu 4.5.1 nie spowoduje, że to się nie uda. Jeśli tak, będziemy być może negocjować z KE — wyjaśnia Rafał Baniak, wiceminister gospodarki.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MAG

Polecane