Koncerny przetasują stacje benzynowe

Fuzja Orlenu z Lotosem może oznaczać, że na polskim rynku pojawi się nawet 200 stacji paliw do przejęcia. Skorzystają konkurencyjne sieci

List intencyjny podpisany przez Orlen ze skarbem państwa sprawił, że megafuzja krajowych koncernów paliwowych ze sfery teoretycznych dywagacji przeniosła się w obszar analiz ekonomicznych. Ich ważnym elementem będzie pozycja połączonych firm na rynku detalicznym - siła superkoncernu może być nie w smak Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Zgodnie z prawem antymonopolowym, rynkowy udział pojedynczego podmiotu (mierzony wolumenem sprzedaży) przekraczający 40 proc. wskazuje na pozycję dominującą. Tymczasem obecnie łączny udział sieci Orlenu i Lotosu to 44-45 proc. (odpowiednio ok. 34 proc. i ok. 10 proc.). Dlatego eksperci spodziewają się, że część stacji działających obecnie pod szyldem jednej lub drugiej grupy kapitałowej nie będzie mogła się znaleźć w połączonej sieci.

Zobacz więcej

W EUROPEJSKIM GRONIE:  Warszawska stacja Avia to jedna z kilkunastu placówek tej sieci, jakie w zeszłym roku uruchomił w Polsce Unimot, członek międzynarodowego stowarzyszenia Avia International, które zrzesza 90 firm z 14 krajów Europy. Fot. Marek Wiśniewski

Dobra okazja

UOKiK może przystać na fuzję, pod warunkiem że zjednoczony koncern pozbędzie się w wyznaczonym terminie "nadmiarowych" stacji. Na podobnej zasadzie kilkanaście lat temu, przy okazji przejęcia sieci Aral, firma BP pozbyła się prawie 500 stacji w Niemczech. Wtedy z okazji skorzystał Orlen, który na bazie kupionych placówek stworzył sieć Star.

- Zmniejszenie liczebności sieci detalicznej Orlenu lub Lotosu może być warunkiem ich fuzji — uważa Maciej Szozda, prezes giełdowego Unimotu, który prowadzi sieć stacji paliw Avia, a wcześniej przez wiele lat menedżer wysokiego szczebla - najpierw w Orlenie, potem w Lotosie.

Obecnie firma z Płocka ma w Polsce ok. 1760 stacji, a jej gdańska siostra — ok. 485. Większość to stacje własne koncernów, w ich sieciach działają jednak również placówki franczyzowe - w Orlenie ok. 400, a w Lotosie ok. 220. Umowy z franczyzobiorcami odnawia się przeciętnie co pięć lat. Część stacji zmienia wtedy szyld. Jeśli jednoczące się spółki paliwowe zrezygnują z odnawiania kontraktów, mogą w ciągu dwóch lat zmniejszyć liczebność sieci tak, żeby spełnić ewentualny warunek UOKiK.

Chętni czekają

Maciej Szozda szacuje, że w związku z megafuzją na rynek może trafić 100-200 placówek franczyzowych.To może być prawdziwa gratka dla konkurencji, bo obecnie w Polsce nie ma większych sieci na sprzedaż - szyld zmieniają tylko pojedyncze placówki. Potencjalni przejmujący to działające w Polsce zachodnie koncerny, wśród których największe sieci mają BP (prawie 530 stacji), Shell (ponad 420) i Circle K (ok. 350), ale nie tylko.

— My też jesteśmy bardzo zainteresowani dalszym poszerzaniem sieci. Dlatego będziemy chcieli złożyć oferty tym stacjom, z którymi polskie koncerny nie przedłużą umów franczyzowych - deklaruje prezes Unimotu.

Należąca do firmy sieć Avia działa od połowy ubiegłego roku. Jej pierwsza placówka ruszyła w czerwcu 2017 r. w Łomży.

— Obecnie w naszej sieci działa prawie 20 stacji. Do 2020 r. chcemy mieć ich 100  — mówi Maciej Szozda.

 

OKIEM ANALITYKA
Perełki zostaną

KRZYSZTOF ROMANIUK, dyrektor ds. analiz rynku paliw w Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego

Orlen i Lotos pod względem liczby stacji mają teraz łącznie najwyżej jedną trzecią rynku, ale gdyby wziąć pod uwagę wolumen, ich udział mógłby się zbliżyć do 40 proc.  Choć rynek stale się zmienia, nie słychać o sprzedaży sieci lub większej liczby stacji. Dlatego ewentualne pojawienie się możliwości przejęcia części placówek Orlenu i Lotosu zainteresuje konkurencję, która się nimi podzieli. W roli przejmujących widzę raczej sieci takie jak Avia, Huzar czy Moya, a nie zagraniczne koncerny. Trzeba jednak pamiętać, że oferta obejmie zapewne głównie mniej zyskowne placówki w mniej atrakcyjnych lokalizacjach. Sprzedaż części sieci nie zagrozi pozycji zjednoczonego koncernu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Energetyka / Koncerny przetasują stacje benzynowe