Koncerny sprzedały ponad 320 tys. aut

Krzysztof Maciejewski
19-07-1999, 00:00

Koncerny sprzedały ponad 320 tys. aut

Maleje dystans między Daewoo a FIAT-em. Do końca roku oba koncerny mogą się zamienić miejscami w peletonie.

Sprzedaż samochodów systematycznie rośnie. Z danych firmy Samar, która zajmuje się analizą polskiego rynku samochodowego, wynika, że w pierwszym półroczu tego roku Polacy kupili 322 168 pojazdów, czyli aż o 12,5 proc. więcej niż w ubiegłym. Ten wynik daje Polsce siódme miejsce w Europie pod względem nowo rejestrowanych aut. Zdaniem Krzysztofa Kandelera, analityka z firmy Samar, utrzymanie do końca roku obecnej dynamiki wzrostu sprzedaży jest mało prawdopodobne, ale nie można tego wykluczyć.

Lokalni górą

Przedstawiciele spółki Samar zwracają uwagę na fakt, że prawie 75 proc. sprzedanych w Polsce samochodów pochodzi z produkcji krajowej lub montażu przemysłowego. Potwierdza się więc teza o malejącym znaczeniu importu i kontyngentów bezcłowych. Ale jest to również efekt walki o klienta między krajowymi producentami. Najlepiej ilustruje to wyścig włoskiego FIAT- a z koreańskim koncernem Daewoo.

Prawie remis

Pierwsze miejsce nadal należy do FIAT-a, który zdobył 28,5 proc. rynku. Jednak Koreańczycy są coraz bliżej (26,5 proc. rynku). Jeszcze rok temu przewaga Włochów wynosiła 3 proc. Nie można wykluczyć, że na koniec roku kolejność będzie odwrotna.

Trzecie miejsce, na razie nie zagrożone, zajmuje koncern GM-Opel. Przedstawiciele firmy zapowiadają konsekwentne zwiększanie udziału w rynku (porównując z ubiegłorocznym, zauważymy skok z 8 proc. do 8,7 proc.). Warto jednak zwrócić także uwagę na czwartą w rankingu Skodę, która sprzedała w tym roku już prawie 22 tys. samochodów (6,6-proc. udział w rynku), czyli ponad 1,5 raza więcej niż w pierwszym półroczu 1998 roku.

Zresztą rywalizacja odbywa się na poziomie poszczególnych modeli. Najpopularniejszym samochodem tego roku jest na razie Fiat Seicento, ale kolejne dwa miejsca okupują produkowane na Żeraniu Daewoo Matiz i Lanos.

Bez sentymentu

Powoli odchodzą w przeszłość nieśmiertelne szlagiery ostatnich lat — Fiat 126 i Polonez. Samochody te nie są już interesującą ofertą w porównaniu z bardziej nowoczesnymi konstrukcjami.

Nie wynika to jednak z rosnącej zamożności społeczeństwa. Obserwatorzy rynku zwracają uwagę, że małe auta wciąż cieszą się dużą popularnością. Samochody wyposażone w silniki benzynowe o mocy do 100 koni mechanicznych stanowiły ponad 85 proc. wszystkich sprzedanych w pierwszej połowie roku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Krzysztof Maciejewski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Koncerny sprzedały ponad 320 tys. aut