Końcówka roku w kolejce po APA

opublikowano: 17-10-2019, 22:00

Niedługo powinny zakończyć się spory o podwójne opodatkowanie transakcji — wynika z ustawy uchwalonej przez Sejm.

Ostatnie prace parlamentu tej kadencji nad zmianami regulacji dotyczących uprzednich porozumień cenowych (APA), zawieranych przez podatników z fiskusem, przyniosą prawdopodobnie powtórkę ubiegłorocznego scenariusza. Na razie zmiany uchwalił Sejm. Gdy zostaną ostatecznie przyjęte, do ministra finansów (MF) zapewne wpłynie wiele wniosków o zawarcie APA, jak to było pod koniec 2018 r. Sprawił to wówczas przepis, dzięki któremu podmioty dysponujące takimi porozumieniami mogły w pełni uwzględnić w rozliczeniach podatku dochodowego wydatki na usługi niematerialne objęte limitem ich odliczania, wprowadzonym np. art. 15e ustawy o CIT. Obecnie APA są regulowane ordynacją podatkową, a będą (po przyjęciu wspomnianych zmian) normowane odrębną ustawą — o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych (tzw. ustawa DRM).

— Utrzymano w niej regulacje, dzięki którym podatnicy mogą zapewnić sobie pełne odliczenia kosztów z art. 15e. Jeżeli więc przedsiębiorca wystąpi o APA do MF jeszcze w tym roku, po uzyskaniu pozytywnej decyzji będzie mógł w pełni zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki wymienione w tym artykule — i to nie tylko za ten rok, ale też za 2018 r. — wyjaśnia Monika Palmowska, partner w zespole ds. cen transferowych w KPMG w Polsce.

Dodaje, że aby skorzystać z takiej szansy, decyzja o APA może zapaść także w przyszłym roku, ale wniosek należy złożyć do końca tego. Ekspertka przypomina, że procedura zawierania porozumień nie sprowadza się do rozstrzygania z automatu.

— APA służy temu, aby podatnik potwierdził prawidłowość zasad rozliczeń swoich transakcji z podmiotami powiązanymi. Wiąże się to z negocjacjami z MF, wymianą informacji, złożeniem dokumentów i analizą, czy ceny transferowe są ustalane na rynkowych zasadach — mówi Monika Palmowska.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Podkreśla, że zaletą nowej ustawy jest wyeliminowanie dotychczasowych niejasności związanych z APA. Niemniej przyznaje, że pierwszym zauważalnym jej efektem będzie napływ wielu wniosków o zawarcie porozumień, aby móc w pełni odliczyć limitowane koszty.

— W 2018 r. złożono 96 wniosków, co stanowiło absolutny rekord, jeśli chodzi o liczbę wszczętych spraw. Ponadto do końca września tego roku wpłynęło dodatkowo niemal 30 wniosków — mówi Adam Zbroiński, menedżer projektów w zespole cen transferowych Crido. Przypomina, że uzyskanie decyzji APA daje bezpieczeństwo podatkowe w rozliczaniu cen transferowych, czyli eliminuje ryzyko dodatkowego zobowiązania podatkowego i sankcji za poświadczenie nieprawdy w oświadczeniu o rynkowości transakcji w przypadku kwestionowania jej warunków przez fiskusa. Na tym nie koniec zmian na plus. Ustawa doprecyzowuje procedurę rozwiązania problemu podwójnego opodatkowania, gdy w tej sprawie dochodzi do sporu między władzami podatkowymi różnych państw.

— Dotyczy to transakcji zagranicznych i krajowych. Zgodnie z nową ustawą, jeżeli podczas postępowania przeprowadzonego wobec podatnika zakwestionowano jego rozliczenia i wskazano właściwe, to druga strona transakcji, na którą ma to wpływ, będzie miała prawo ją skorygować podatkowo. Czyli w rezultacie fiskus tego nie opodatkuje podwójnie — mówi Monika Palmowska.

Jej zdaniem regulacje te mają ogromne znaczenie, zważywszy na to, że kontroli cen transferowych jest coraz więcej, a spory, w wyniku których dochodziło do podwójnego opodatkowania, nie należały do rzadkości.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane