Konflikt na Wschodzie osłabił eksport

opublikowano: 14-01-2015, 00:00

Łotwa, Hiszpania i Finlandia — do tych trzech krajów unijnych nasz eksport rósł najszybciej w minionym roku.

Eksport towarów z Polski po 11 miesiącach 2014 r. sięgnął prawie 150,5 mld EUR i był wyższy o 4,8 proc. w porównaniu z poziomem sprzed roku — informuje Ministerstwo Gospodarki na podstawie wstępnych danych GUS. Natomiast import w tym czasie wzrósł o 5 proc., do 152,2 mld EUR. Dobre wyniki odnotowano w wymianie z krajami rozwiniętymi, gdzie eksport wzrósł o 7,2 proc. (do 126,2 mld EUR), a import o 4,1 proc. (do 99,5 mld EUR). Natomiast wywóz do Unii Europejskiej zwiększył się o 7,5 proc., do 116 mld EUR. Wśród najważniejszych krajów unijnych najszybciej rosła sprzedaż do Łotwy (o 25,2 proc.), Hiszpanii (o ok. 21,3 proc.) oraz Finlandii (o 16,6 proc.). Spory wzrost odnotowaliśmy także w Niderlandach (o 9,9 proc.), we Włoszech, Rumunii i Szwecji (po 9,4 proc.). Wzrost eksportu do Niemiec, naszego głównego partnera handlowego, był natomiast na poziomie 8,7 proc. Wśród pozostałych rynków rozwiniętych, gdzie eksport wzrósł o 3,5 proc., do 10,2 mld zł, warto wyróżnić Australię (wzrost o 32,9 proc.), Kanadę (26 proc.) i RPA (10,7 proc.). Spadł natomiast eksport do Norwegii (8,1 proc.), USA (0,6 proc.) i Japonii (2,1 proc.). Spadł także wywóz na rynki rozwijające się i słabiej rozwinięte — o 6 proc., do 24,3 mld EUR. To głównie wynik głębokiego spadku eksportu do Wspólnoty Niepodległych Państw (16,4 proc.), w tym do Rosji (13,5 proc.), na Ukrainę (27,3 proc.) i na Białoruś (9,4 proc.). Natomiast w przypadku pozostałych rynków rozwijających się, poza WNP, eksport wzrósł o 6,7 proc., w największym stopniu do Algierii (2-krotnie), Zjednoczonych Emiratów Arabskich (o 44,6 proc.), Arabii Saudyjskiej (o 39,3 proc.), Indii (o 8,5 proc.) oraz Chin (o 8,4 proc.). © Ⓟ

150,5 mld EUR Tyle wyniósł eksport towarów z Polski po 11 miesiącach 2014 r. Wzrósł o 4,8 proc. r/r.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane