Koniec diesla już nadszedł

opublikowano: 26-07-2021, 20:00

Na europejskie drogi już dziś wyjeżdża więcej aut z napędem alternatywnym niż tych z silnikami diesla.

Z najnowszego raportu Stowarzyszenia Europejskich Producentów Samochodów (ACEA) wynika, że w drugim kwartale 2021r. udział w sprzedaży samochodów z silnikiem diesla wynosił jedynie nieco ponad 20 proc. To sporo mniej niż udział w sprzedaży aut z napędami alternatywnymi. Klasyczne hybrydy, hybrydy typu plug-in oraz auta elektryczne to dziś już ponad 32 proc. europejskiego rynku. 42 proc. rynku należy do silników benzynowych.

Spadek zainteresowania autami z klasycznym napędem, a szczególnie z dieslem, nie jest oczywiście efektem odwrotu klientów od tych napędów, a pokłosiem unijnych regulacji, w myśl których producenci zmuszeni są do zmniejszania emisji sprzedawanych aut. W efekcie oferta mocno się “elektryfikuje”.

Co prawda od kwietnia do czerwca 2021 r. liczba rejestracji pojazdów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi wzrosła r/r w całej UE (odpowiednio o 25,3 i 7,8 proc.) jednak powodem była niska baza do porównania wynikająca z zeszłorocznych zawirowań związanych z COVID-19. Wzrost ten był jednak znacznie bardziej umiarkowany niż w przypadku innych rodzajów napędów, wskutek czego zmniejszył się ich udział w rynku. Udział diesla w rynku wynosi 20,4 proc., co oznacza spadek z 29,4 proc w drugim kwartale 2020 r. Podobnie zmniejszeniu uległ udział w rynku samochodów benzynowych o 10 punktów procentowych (z 51,9 proc. w okresie od kwietnia do czerwca 2020 r. do 41,8 proc. w tym roku).

Korzystają na tym napędy alternatywne. W drugim kwartale 2021 r. liczba rejestracji pojazdów w pełni elektrycznych (BEV) wzrosła o 231,6 proc., osiągając poziom blisko 210,3 tys. sztuk. Ten wynik był wzmocniony znacznymi wzrostami na wszystkich czterech największych rynkach w regionie, zwłaszcza w Hiszpanii (+372,7 proc.) i Niemczech (+357,0 proc.). W Polsce w analizowanym okresie zarejestrowano ponad 1,5 tys. takich aut, o 120 proc. więcej niż rok wcześniej.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Samochody hybrydowe plug-in (PHEV) uzyskały w drugim kwartale 2021 r. w UE jeszcze bardziej imponujący wynik - a liczba rejestracji skoczyła o 255,8 proc. do 235,7 tys.sztuk. Wśród najsilniej rozwijających się rynków ponownie znalazły się Włochy, z 21,6 tys. hybrydami typu plug-in zarejestrowanymi w okresie od kwietnia do czerwca, i 659,3 proc. wzrostem r/r. Trzy pozostałe główne rynki UE osiągnęły nie mniej imponujące wyniki: Hiszpania (+430,3 proc.), Francja (+276,4 proc.) i Niemcy (+269,9 proc.). W Polsce, w drugim kwartale tego roku zarejestrowano niespełna 2,5 tys. hybryd z wtyczką, czyli o 226 proc. więcej niż rok temu.

Z wynikiem przekraczającym 541 tys. szt. sprzedanych w II kwartale tego roku w UE, pojazdy hybrydowe typu (HEV) stanowiły najliczniejszą grupę wśród aut z napędami alternatywnymi. Wszystkie rynki UE, w tym cztery główne, odnotowały w tym okresie dwu-, a nawet trzycyfrowe wzrosty procentowe. W rezultacie ponad trzykrotnie wzrosła liczba rejestracji pojazdów hybrydowych w okresie od kwietnia do czerwca, osiągając 213,5 proc. wzrost r/r. Polski rynek,= z wynikiem przekraczającym 33,1 tys. zarejestrowanych hybryd osiągnął wzrost na poziomie 170 proc.

Tendencja wypierania klasycznych napędów przez tzw. alternatywne z pewnością jeszcze się nasili. Przypomnijmy, że od 1 stycznia tego roku obowiązuje norma EURO 6d, która przewiduje, że dopuszczalny poziom emisji pojazdów osobowych to 95 g/km. W 2023 r. współczynnik ma zostać zaostrzony. Kolejna norma – EURO 7 - ma wejść w 2025 roku. Zgodne niedawną propozycją Komisji Europejskiej do 2030 r. w przypadku samochodów osobowych emisja CO2 ma spaść o 55 proc., a w przypadku samochodów dostawczych – o 50 proc. w porównaniu do stanu z 2021 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane