Koniec podziemnego monopolu Orlenu

Paweł Janas
12-06-2007, 00:00

Nawet 10 mln ton — tyle paliw zmieści się w przyszłych kawernach OLPP. Spółka wejdzie na poletko uprawiane dotąd tylko przez Orlen.

Spółki kontrolowane przez skarb państwa będą konkurować

Nawet 10 mln ton — tyle paliw zmieści się w przyszłych kawernach OLPP. Spółka wejdzie na poletko uprawiane dotąd tylko przez Orlen.

Zgodnie z wymaganiami Unii Europejskiej Polska musi systematycznie zwiększać poziom obowiązkowych zapasów paliw. Tymczasem według PricewaterhouseCoopers (PwC), już w 2011 r. pojawi się deficyt pojemności magazynowych.

Słone plany

Jedną z szans na rozwiązanie problemu jest budowa przez Operatora Logistycznego Paliw Płynnych (OLPP) magazynów w złożach solnych położonych niedaleko Dębogórza. Złoża będą wypłukiwane, a solanka odprowadzana do morza.

— Najlepszym miejscem będzie Dębogórze w gminie Kosakowo nad Zatoką Gdańską, tuż obok naszego terminalu paliwowego. Inwestycja powinna zostać zrealizowana w ciągu pięciu lat. Prace mogą ruszyć w tym roku — mówi Arkadiusz Siwko, prezes OLPP.

Według planów w latach 2010-12 do eksploatacji miałoby zostać oddanych 400 tys. m sześc. magazynowych pojemności. Możliwości są jednak większe — potencjalnie składować można tu 8-10 mln ton paliw i ropy naftowej. Za wyborem kawern jako magazynów przemawiają znacznie niższe koszty ich budowy.

— Są pięć razy tańsze niż tradycyjnie budowane naziemne zbiorniki — podkreśla prezes.

Nie ujawnia kosztu planowanej inwestycji. Analizy PwC wskazują jednak, że projekt wiąże się z bardzo dużymi nakładami w pierwszym etapie inwestycji. Ponadto ze względu na obecnie prowadzone inwestycje (magazyny naziemne) OLPP nie będzie w stanie samodzielnie jej finansować, niezbędne jest więc pozyskanie dodatkowych źródeł finansowania.

Prezes Siwko przyznaje, że rozmiar inwestycji wymagać będzie współpracy z PERN Przyjaźń i Grupą Lotos. PERN kontroluje Naftoport, nadmorski terminal, poprzez który można zaopatrywać kawerny w paliwa, natomiast gdańska Grupa Lotos to naturalny klient przyszłych magazynów.

Skrzydła pioniera

Pomysł składowania paliw w solnych kawernach nie jest nowy. Od kilku lat na terenie IKS Solino paliwa i ropę składuje PKN Orlen (podziemny magazyn ma pojemność 5 mln m sześc.).

— Budowa kawern przez OLPP może stanowić pewną, choć niewielką, konkurencję dla Orlenu. Na razie Orlen wykorzystuje je bowiem głównie na własne potrzeby — mówi Ryszard Kaczmarek, współwłaściciel BM Reflex, firmy monitorującej krajowy rynek paliwowy.

Orlen także ma plany rozbudowy kawern. Pod koniec marca ujawnił, że w ciągu kilkunastu lat chce wydać blisko 1 mld zł na ich rozbudowę. Plan ten jest elementem przygotowanej strategii. Nie wiadomo jednak, kiedy i w jakim kształcie zostanie zrealizowany.

Po pierwsze — spółka od niedawna ma nowego prezesa. Po drugie — zapowiadała niedawno, że konieczność poniesienia dużych nakładów inwestycyjnych na rafinerię w Możejkach może skutkować cięciem inwestycji w kraju.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Surowce / Koniec podziemnego monopolu Orlenu