Konsorcjum banków udzieli kredytu PKP
BRE, Pekao SA i Commerzbank pożyczą kolei 300 mln zł na składki dla ZUS
INWESTYCJA W PRZYSZŁOŚĆ: BRE Bank, kierowany przez Wojciecha Kostrzewę, i Pekao SA, którego prezesem jest Maria Pasło-Wiśniewska, są w stanie w każdej chwili udzielić kredytu PKP. Dzięki temu zwiększą się szanse tych banków na zwycięstwo w przetargach na znacznie większe pożyczki dla kolei, gwarantowane przez Skarb Państwa oraz Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju. fot. Małgorzata Pstrągowska
Bankowe konsorcjum złożone z BRE, Pekao SA i Commerzbanku prawdopodobnie będzie finansowało PKP. Umowa o udzieleniu kredytu wysokości 300 mln zł może zostać zawarta w najbliższym tygodniu. 23 sierpnia może też zapaść decyzja o podpisaniu aneksu do umowy na dostawę lokomotyw z Adtranza.
Już w przyszłym tygodniu konsorcjum złożone z banków: BRE, Pekao SA i Commerzbank może podpisać z PKP umowę w sprawie udzielenia kredytu wysokości 300 mln zł — dowiedzieliśmy się nieoficjalnie. Będzie to pierwszy z tzw. kredytów przedpomostowych.
— Pożyczka ta nie będzie gwarantowana ani przez Skarb Państwa, ani przez żaden z banków. Jej zabezpieczeniem mają być aktywa własne kolei — mówi Roman Hajdrowski, rzecznik prasowy PKP.
Najpierw ZUS
Z uzyskanych środków kolej spłaci zaległości z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne. Jak powiedział „PB” Krzysztof Celiński, prezes PKP, uregulowanie tych zaległości otworzy drogę do rozmów z ZUS w sprawie rozłożenia na raty pozostałych należności.
Niewykluczone, że konsorcjum BRE, Pekao SA i Commerzbanku zainteresowane będzie kredytowaniem polskich kolei, w momencie wprowadzania w życie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP. Na razie nie udało się jednak uzyskać oficjalnych potwierdzeń ze strony banków. Już w 1997 roku konsorcjum to otworzyło akredytywę na kwotę 650 mln zł na zakup przez PKP lokomotyw z Pafawagu. Jednak do tej pory z powodu niedotrzymania warunków umowy przez obie strony nie doszło do realizacji kontraktu.
Prawdopodobnie 22 sierpnia, na posiedzeniu zarządu PKP zapadnie decyzja o akceptacji aneksu do umowy Adtranz — PKP, który pozwoli na realizację kontraktu. Podpisanie aneksu może nastąpić już następnego dnia. Adtranz Pafawag dostarczy polskim kolejom 42 z planowanych pierwotnie 50 lokomotyw.
— Już nic nie stoi na przeszkodzie, by doprowadzić do końca sprawę kontraktu na nasze lokomotywy. Wierzę, że w najbliższych dniach podpiszemy z PKP ostateczne porozumienie — mówi Mirosław Szeleziński, prezes Adtranz Polska.
Przetargi na kredyty
Po sześciu miesiącach 2000 roku zadłużenie PKP wynosi 6,281 mld zł. Zobowiązania długoterminowe to 1,942 mld zł, a krótkoterminowe — 4,339 mld zł. Spółka zalega m.in. z zapłatą na rzecz ZUS i Funduszu Pracy 1,929 mld zł, a wobec PFRON — 264,2 mln zł. Fiskus z tytułu podatku VAT żąda od kolei 218,2 mln zł. We wrześniu zostaną wybrane kolejne instytucje finansowe, które udzielą im pożyczki na łączną kwotę 1,5 mld zł.
— Rozpisaliśmy już przetarg na drugą transzę tzw. kredytu przedpomostowego o wartości 500 mln zł. Obecnie finalizowane są rozmowy z EBOR w sprawie udzielenia gwarancji na tę pożyczkę — mówi Krzysztof Celiński.
Ogłoszono też konkurs na udzielenie 1 mld zł kredytu pomostowego, gwarantowanego przez Skarb Państwa. Termin składania ofert minie na początku września.
Ponadto trwają negocjacje w sprawie udzielenia przez EBOiR pożyczki wysokości 100 mln EUR (400 mln zł). Pieniądze mają zostać przeznaczone na finansownie odpraw dla pracowników zwalnianych w ramach restrukturyzacji.